Marknadsplatsen Fyndiq har i ett internt utskick meddelat sina handlare att fraktkostnaden för de som handlar via Fyndiq sänks från 49 kronor per order till 9 kronor per order, oavsett hur många varor den innehåller. Förändringarna gäller från och med i dag.
- Fraktkostnaden har länge varit en tröskel för kunderna att genomföra ett köp och vår plan har länge varit att ta tag i detta. Syftet är att ta bort trösklarna så att kunderna genomför köp, berättar Tariq Qandil, Chief Supply Officer på Fyndiq.
"Ska göra det riktigt bra"
Enligt Tariq Qandil är Fyndiqs största produktkategorier skönhet, mode och mobilaccessoarer, och inom de kategorierna finns många produkter till en förhållandevis låg kostnad. Med lägre pris för frakten väntas kunderna handla mer.
- Slutmålet är att öka försäljningen både för oss och för våra handlare, säger Tariq Qandil.
Hur har ni kommit fram till att just 9 kronor är en lämplig summa?
- Vi har haft 49 kronor en längre tid och skulle förstås kunna laborera med 39 kronor, och sen 29 kronor och sen 19 kronor. Men vi kände att ska vi göra det här ska vi göra det riktigt bra.
Enligt Tariq Qandil blir Fyndiqs nya fraktpris lägre än många andra marknadsplatsers vilket förstås ger företaget en fördel ur konkurrenssynpunkt.
Var det aldrig aktuellt att ta bort fraktkostnaden helt?
- Nej, det kände vi inte att vi behövde göra. Det här är en lämplig kostnad.
Fyndiq förväntar sig att de nya fraktpriserna ska innebära att kunderna kommer att handla mer, och framför allt oftare. Att det blir mer av ett konstant flöde av köp, snarare än att man undviker att handla för att man inte har samlat på sig tillräckligt mycket att köpa.
Handlarna är redo
Tariq Qandil menar att Fyndiq har fått ett brett stöd av handlarna i beslutet att sänka fraktkostnaden, även om det ökade antalet order förväntas innebära mer arbete med till exempel returer och kundtjänst.
- När jag har frågat handlarna om de är redo för detta eller ifall de behöver till exempel mer folk, har jag fått svaret: “Vi är redo Tariq, gör det nu”.
Finns det inte en risk för att det blir dyrare för er och handlarna?
- Nej, vi ser inte några risker med det här utan snarare mer potential för ökad försäljning. Tidigare var kunden mer benägen att samla på sig varor för att göra ett köp. Men nu när det väl var dags för köp är chansen större att du handlar och att du kommer tillbaka och handlar igen.
Automatisk återbetalning under 200 kr
I samma veva som Fyndiq sänker fraktkostnaden gör marknadsplatsen även delar av returhanteringen automatisk. Tidigare kunde handlarna själva välja hur de ville hantera reklamationer och försvunna paket, men nu kommer Fyndiq bland annat automatiskt att betala ut varans värde om det understiger 200 kronor.
- Vi har tagit det alternativ som flest valde och gjort det till default, avslutar Tariq Qandil.
UPPDATERING: Det stod tidigare felaktigt i ett citat i den här artikeln att handlare fortfarande skulle kunna agera själva i reklamationsärenden där varan kostade under 200 kronor. Vi följde upp detta med en ny artikel: Fyndiq om de nya reglerna: "Vill undvika långa processer"