Häromdagen berättade vi att Fyndiq hade sänkt fraktpriset från 49 till 9 kronor. I samband med det meddelade vi också att marknadsplatsens rutiner för att hantera returer och reklamationer för produkter som understiger 200 kronor skulle ändras till att Fyndiq automatiskt betalade ut det aktuella beloppet till slutkunden.
I vår artikel sade Fyndiqs Chief Supply Officer Tariq Qandil att det dock fortfarande fanns en möjlighet för enskilda handlare att agera i ärendena, men det är felaktigt. Korrekt är att det var så tidigare men att den möjligheten nu bara finns kvar ifall produktvärdet är på mer än 200 kronor.
- Det är för att beloppet då börjar komma upp i ett högre värde, säger han, och tillägger att det alltså har blivit ett missförstånd.
Hur ser du på risken för att det här skulle kunna utnyttjas av oärliga kunder?
- Det stämmer att det skulle kunna utnyttjas men vi har koll på alla ärenden och ser vi ett mönster blockerar vi den kunden. Vi har flera olika variabler som vi kan monitorera, men vi tror inte att det kommer att ske för varor av en så pass låg summa.
"Har respekt för att alla inte gillar det här"
Tidigare har det varit möjligt för handlare hos Fyndiq att själva lägga sig i reklamationsprocessen även när det handlade om ärenden om varor för ett lägre belopp. Det har enligt Tariq Qandil lett till att ärendena har hanterats på olika sätt, vilket i sin tur har slutat med att slutkunden har fått en negativ köpupplevelse och i värsta fall slutat att handla på Fyndiq.
- Våra handlare är det viktigaste för oss men vi har på vissa sätt varit för tillmötesgående. Det har lett till långa processer som vi nu inser har skadat oss, och med oss menar jag marknadsplatsen, handlarna och kunden. Det är därför vi genomför de här förändringarna.
Med lägre pris för frakten menar Fyndiq att antalet order kommer att öka, och det innebär i sin tur att marknadsplatsen måste ha ett mer effektivt sätt att hantera returer. Alla som handlar hos Fyndiq ska få samma service, menar marknadsplatsens talesperson, som också hävdar att de nya reglerna kan leda till att handlarna gör ännu bättre ifrån sig för att undvika returer och reklamationer.
- Jag har full förståelse och respekt för att alla kanske inte gillar det här, men nu är det upp till oss att bevisa att förändringen i stort tillsammans med en ökad försäljning kommer att vara gynnsam för våra handlare. Vi tror på detta till 100 procent, säger Tariq Qandil.