Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Fyndiq fälls för nakenchock: "Framställs som sexobjekt"

Bildmontage. Kvinnan på bilden har inget med Fyndiq att göra.
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Dela artikeln:

"Av misstag inte fångats upp".

ANNONS

Fyndiq har blivit uppläxade av Reklamombudsmannen. Företaget publicerade en annons som RO finner könsdiskriminerande.

Den anmälda reklamen visar ett plånboks­fodral med en foto-ficka på plånbokens insida som innehåller en bild på en kvinna. Kvinna på bilden har endast ett par trosor samtidigt som hon skyler delvis brösten med ena handen. I andra handen håller hon något som liknar en klubba eller glass, vilken hon håller mot sin mun.

Enligt anmälaren är bilden sexualiserande då kvinnan på bilden är mycket avklädd samt poserar på ett sätt som kan uppfattas som undergivet.

Anmälaren menar att bilden på kvinnan inte har någon koppling till produkten över huvud taget.

Fyndiq svarar att e-handelsplatsen används av andra företag som marknadsför och salu­för sina egna produkter via sajten. Marknadsplatsen deltar alltså inte i utformningen av företagens mark­nads­föring. Men all kommunikation som sker via Fyndiq ska följa rikt­linjer, avtalsvillkor och såväl svensk marknadsföringslagstiftning som Internat­ionella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Enligt Fyndiq strider den anmälda annonsen mot företagets avtalsvillkor och riktlinjer.

Beklagligt nog har den aktuella marknadsföringen, av misstag, inte fångats upp av de kontrollprocesser som Fyndiq använder för att säkerställa att otillåtet material inte publiceras på e-handelsplatsen.

Fyndiq ska vidta åtgärder i syfte att säkerställa en korrekt kontrollprocess för att förhindra att liknande incidenter uppstår. Den aktuella marknadsföringen är borttagen från e-handelsplatsen och det berörda företaget har tilldelats en skarp varning. Vid upprepad förseelse kommer det berörda företaget inte längre att få annons­era via annonsörens e-handelsplats.

Reklamombudsmannen summerar att annonsen strider mot Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Reklam som framställer personer som sexobjekt, exempelvis genom klädsel, pose och miljö, på ett sätt som kan anses nedvärderande är objekti­fierande och anses könsdiskriminerande enligt praxis. Vad som är nedvärd­erande påverkas bland annat av om framställningen av personen har en koppling till produkten samt hur och var reklamen har exponerats, skriver RO.

Slutligen konstaterar RO att kvinnan i annonsen, genom sin nakenhet och pose, framställs som ett sexobjekt. Bilden har dessutom inget med produkten att göra och medför därför att kvinnan framställs som sexobjekt på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet.

Dela artikeln: