En fullständig succé, så sammanfattar den svenska marknadsplatsen Fyndiq förra veckans köpfest. Företaget vittnar dock om samma beteendeförändring som många andra. Men det stoppade inte Fyndiq från att slå rejäla rekord under perioden, utan kanske snarare gjorde dem möjliga.
Vi ser samma beteendeförändring som många andra vittnat om och som vi redan såg förra året, att själva fredagen inte blir lika stark utan försäljningen fördelas ut mer över veckan. För alla aktörer är detta positivt då resursallokeringen blir lite jämnare över perioden, säger Fredrik Norberg, grundare och vd.
Mellan den 23 och 30 november så omsatte Fyndiq 45 miljoner kronor, en ökning med 100 procent jämfört med i fjol. Endast under fredagen så ökade man med 90 procent och omsättningen för Black Friday steg därmed till 9 miljoner kronor.
Sedan såg vi även förra året att december blev starkare än vad den varit tidigare då mer av försäljningen koncentrerades kring just Black Friday. Detta ska bli intressant att se om det stämmer även för i år, säger Fredrik Norberg.
Massagepistoler och febertermometrar
För hela november månad landade omsättningen på 102 miljoner kronor. Vilket precis som Black Week-siffrorna är en dubbling jämfört med i fjol.
Vi har haft ett väldigt starkt år och det känns riktigt bra att nu avsluta med ett såhär starkt november och Black Friday. Extra fint styrkebesked i och med att vi lanserat en helt ny teknisk plattform i september, som nu har visat sig vara av yppersta klass, säger Fredrik Norberg.
Marknadsplatsen avslöjar samtidigt vilka produkter som sålt bäst, och de är inte oväntat influerade av pandemin. På plats ett kommer dock massagepistoler, följt av munskydd och febertermometrar.
Årets lista av toppsäljande produkter ger också en intressant samtida bild över klimatet som råder med mycket hemmajobb från dåliga stolar, som avhjälps av massapistoler, och produkter för att skydda sig ifrån eller upptäcka corona, avslutar Fredrik Norberg.