Inför varje Emeet intervjuar vi de partners som kommer till evenemanget i syfte att ge en bild av vad de gör. På Emeet Stockholm är det endast de leverantörer som är partners som kommer att närvara under dagen. |
Den senaste tiden har Fyndiq fått utstå en del kritik från e-handlare. Kritik som hänförts till att merförsäljningskanalen gjort en hel del förändringar i sin affärsmodell. Nu säger företaget att man tagit sig igenom röken och sitter på en ännu starkare produkt än tidigare.
Vi har pratat med Tariq Qandil på Fyndiq som bekräftar att stämningen är bra på bolaget och att man nu stärkt upp ordentligt på vissa områden som exempelvis kundtjänsten.
- Att byta bolagsstrategi är alltid en utmaning. Som en av Sveriges ledande startup-techbolag, hör växtvärk till vår vardag. Samtidigt har vi en av de bästa kulturerna jag någonsin har upplevt i min karriär, säger Tariq Qandil, Chief Supply Officer på Fyndiq.
Vi vet att ni jobbar med att effektivisera kundtjänsten både för er egen del och e-handlarna. Hur går arbetet och hur har responsen varit?
- Vi har satsat hårt den senaste tiden på att ytterligare effektivisera kundtjänsten. Vi har nyligen öppnat telefonsupport igen, vardagar 8-20. Snittsvarstid ligger idag på 45 sekunder. Vi har stärkt upp bemanningen och minskat backloggen, säger Tariq Qandil.
Fyndiq ska även ha fler nyheter på gång som ska göra servicen mot kunderna bättre. Dessa kommer dock avslöjas längre fram berättar Tariq Qandil.
Nyligen kunde vi berätta om Fyndiqs nya satsning på tidsbegränsade erbjudanden. Ett område som hade visat sig vara riktigt framgångsrik för de e-handlare som fått möjligheten att erbjuda en Fyndiq-deal.
Kommer ni att satsa mer på dessa typer av aktiviteter kring marknadsplatsen?
- Vi arbetar ständigt med att ge våra handlare nya verktyg för att kunna fortsätta erbjuda våra kunder attraktiva fynd. Vi tror starkt på sådana satsningar och fortsätter vårt arbete med att utveckla Deals-konceptet, säger Tariq Qandil.
"Ett av landets största produktutbud"
Deals-kampanjerna är förstås ett sätt att lyfta guldkorn ur Fyndiqs sortiment av nära 740 000 produkter i skrivande stund.
På tal om kurering. Hur hanterar ni det enorma utbudet? Har ni börjat med personalisering än?
- En kunnig produktavdelning i kombination med en bra teknisk lösning ger oss den insikt som krävs för att förvalta ett av landets största produktutbud. Utvecklingsarbetet med vårt produktutbud är en ständigt pågående process. Vad gäller personalisering så undersöker vi olika möjligheter och vägar att gå.
Fyndiq ska idag ha över en miljon unika kunder och en nästan 100-procentig varumärkeskännedom hos unga kvinnor.
- Vi vet vad vi gör och är experter på att driva försäljning till våra handlare. Vi tar hand om allt som är viktig för en lyckad e-handel. Och låter våra handlare gör det dem är bäst på, att köpa in bra produkter.
"En snabb väg in i e-handeln"
I början av Fyndiqs resa var det mest befintliga e-handlare med egna nätbutiker som sålde hos merförsäljningskanalen. Tariq berättar dock att det idag är mycket vanligt att man helt enkelt bara säljer via Fyndiq och skippar en egen nätbutik.
- Faktum är att många av våra handlare använder sig enbart av Fyndiq som försäljningskanal. Trenden att handlare använder sig enbart av marknadsplatser växer. Mindre eller nya handlare som vill ta ett snabbt kliv in i e-handelsvärlden väljer just denna väg. Att sköta egen kundtjänst, marknadsföring och betallösningar kräver mycket resurser. Genom att välja Fyndiq, så är starttiden för en ny handlare nästan noll.
Fyndiq kommer att närvara på Emeet i Stockholm den 20 oktober och då kan ni fråga ut företaget om allt som gäller deras marknadsplats. Vi frågade förstås vad Fyndiq har för planer den närmaste tiden, det vill säga bortsett ifrån att delta på världens bästa e-handelskonferens.
Hur går förberedelserna inför årets shoppinghögtid?
- Vi håller på att planera inför julhandeln redan nu så klart. Förra året levererade vi en av historiens bästa julhandelssäsonger till Fyndiqs handlare. Det tänker vi göra igen i år.
Vad är nästa steg för Fyndiq?
- Vi vill bredda vår kundsegment och fortsätta stärka vår varumärkeskännedom hos män. Vårt huvudfokus är att fortsätta utvecklas som Sveriges bästa fyndvarhus på nätet. Och leverera #smallmomentsofjoy till våra kunder!