Under Armour satsar allt mer i de digitala kanalerna och under årets första kvartal ökade företagets direktförsäljning, som inkluderar onlineförsäljning, mot konsument med 33 procent till 266 miljoner dollar.
Företagets digitala plattform, Connected Fitness som har 160 miljoner registrerade användare, har varit en viktig del i den framgången och inkluderar flera olika enheter och appar som hjälper användarna att hålla koll på och planera sin träning, kost och sömn.
Men företaget har även investerat i digital marknadsföring och under sommaren genomförde Under Armour en kampanj i USA och Europa.
Traditionell reklam och big data
Något man gjorde genom att koppla ihop traditionell reklam, som till exempel videoklipp med tennisspelaren Andy Murray under Wimbledon och simmaren Michael Phelps, med digitala plattformar och big data.
Projektet genomfördes i samarbete med Rocket Fuel och deras plattform för digital marknadsföring. En plattform för programmatisk handel, vilken bygger på big data och artificiell intelligens, för att nå nya målgrupper online.
Målgruppen definierades som personer som aldrig tidigare hade besökt Under Armours webbplats men som visat liknande beteenden som deras kunder på nätet.
Annonskampanjen ”Rule Yourself” nådde 27 miljoner tittare och enligt Magnus Johansson, Nordenchef för Rocket Fuel, resulterade kampanjen i 511 procents avkastning på investeringen.
En kampanj, flera enheter
Resultaten visade nämligen att tre fjärdedelar av alla besökare som sökte sig vidare till Under Armours webb via videokampanjen slutförde ett köp i nätbutiken. Samtidigt gick 19 procent av alla köp mellan olika enheter.
Exempelvis så började 27 procent av besökarna på en Android-enhet men genomförde köpet några dagar senare på sina datorer. Motsvarande siffra för iPhone-användare var 17 procent.
– Det intressanta med denna kampanj är att den tydligt visar att alla typer av enheter spelar en viktig roll i konsumenters köpbeslut på nätet. Vi ser även en ökning av köp via mobiltelefoner där konsumenten först hittat produkterna via datorn, säger Magnus Johansson och fortsätter:
– Dessa insikter visar på nya krav på hur marknadsförare och varumärken bör utforma och lägga upp sina annonskampanjer. Att nå alla olika enheter med en och samma kampanj blir allt viktigare.