Det pĂ¥minner lite om en tomteverkstad. PĂ¥ Adlibris lager i MorgongĂ¥va är det fullt ös. Företaget befinner sig mitt i sin absoluta högsäsong - inte ens under kursstarten i augusti beställer folk fler böcker.
Sedan nĂ¥gon mĂ¥nad tillbaka jobbar här ytterligare 300 personer, utöver de 200 som normalt sköter logistiken. Informationschef LinnĂ©a Wiklund visar runt bland hyllorna och logistikchef Anders Larsson berättar att just bemanningen av lagerarbetare är nĂ¥got som utgör en växande utmaning.
LinnĂ©a Wiklund visar lagrets källarvĂ¥ning, där paketen nu staplas pĂ¥ hög.
Nyanlända säkrar bemanningen
MĂ¥nga anställda pendlar till orten frĂ¥n Uppsala pĂ¥ ena hĂ¥llet eller frĂ¥n Sala pĂ¥ det andra. Och att bemanningen hittills har gĂ¥tt att lösa har till stor del berott pĂ¥ att företaget blivit bra pĂ¥ att rekrytera nyanlända invandrare som medarbetare.Â
- Det är inte jättemĂ¥nga företag som kan anställa nyanlända pĂ¥ det sättet som vi kan göra. Och det kan vi göra eftersom sättet vi jobbar pĂ¥ är väldigt tydligt definierat. Man mĂ¥ste kunna läsa svenska, sĂ¥ vi försöker uppmuntra alla som jobbar för oss att lära sig sprĂ¥ket sĂ¥ gott man kan, för det behöver man verkligen. Men givet att man ändĂ¥ kan sprĂ¥ket hyfsat bra, sĂ¥ kan man göra de flesta uppgifter här, vilket man inte kan pĂ¥ mĂ¥nga andra ställen. PĂ¥ ett sätt underlättar det för oss, eftersom det innebär att vi kan söka folk som ännu inte har tagit sig ut pĂ¥ arbetsmarknaden, berättar Anders Larsson. Â
Utrymmet pĂ¥ Adlibris lager har fyllts i takt med att försäljningen ökat.
Ă„r det nĂ¥got aktivt ni jobbar med, eller har det blivit sĂ¥ att det är de personerna som vill jobba här?
- Jag skulle säga att det är nog mera att det är att det har blivit sĂ¥. Vi vänder oss egentligen till alla, ung som gammal, men det är inte sĂ¥ att vi har vissa grunder som vi vänder oss särskilt till. Det är inte sĂ¥ att vi har vissa mĂ¥lgrupper som vi vänder oss till. Men det blir lite sĂ¥ naturligt för man pratar med sina kompisar, gĂ¥r i samma fotbollsklubb, sĂ¥ det blir lite sĂ¥. Det sprider sig som ringar pĂ¥ vattnet.
Han berättar att man inom företaget ser att personalsammansättningen även pĂ¥verkar hur det ser ut högre upp i hierarkin.
- Vi ser att fler och fler av de chefer vi tillsätter ocksĂ¥ har utländsk härkomst, sĂ¥ det är inte bara de som jobbar med de allra enklaste uppgifterna som har det, utan alla kan klättra.Â
Lotta jobbar utan att bli trött
Lagerarbetarna har ocksĂ¥ sällskap av en alldeles speciell kollega - Lotta.
- Man fattar ju att hon kan jobba pĂ¥ ett helt annat sätt utan att bli trött, jämfört med vad en människa kan, säger LinnĂ©a och nickar mot den gnisslande roboten som lyfter böcker för fulla muggar.
Roboten Lotta fĂ¥r hantera de tyngsta lyften pĂ¥ Adlibris lager.
Lotta installerades pĂ¥ Adlibris lager under Pär Svärdsons tid, och utför de tyngsta lyften samt en vrid-rörelse som ser ut att kunna förstöra ryggen pĂ¥ vilken människa som helst.
Ny lageryta ska bädda för tillväxt
Samtidigt som det är full rulle pĂ¥ lagret inför tomtens ankomst, gĂ¥r Adlibris själva ocksĂ¥ i väntans tider. NĂ¥gon gĂ¥ng i februari tar de även Apoteas gamla lager i drift, i samband med att nätapoteket i sin tur tar sitt nya superlager i besittning.
- Det kommer dels att innebära att vi inte har lika trĂ¥ngt som vi har nu och vĂ¥ra befintliga verksamheter kommer att kunna breda ut sig. Det andra är att vi startar upp nya sajter och utökar sortimentet pĂ¥ befintliga sajter. Nu under Ă¥ret som gĂ¥tt har vi till exempel lanserat sajten Yayday och till vĂ¥ren kommer vi bland annat att börja sälja posters pĂ¥ Adlibris. För att vi ska kunna växa i den takt vi vill, behöver vi utöver vĂ¥ra existerande sajter ocksĂ¥ starta nya initiativ och dĂ¥ behöver vi utrymme till dessa.
LĂ„S Ă„VEN: InifrĂ¥n Apoteas nya superlagerÂ
Adlibris säljer även digitala böcker, men den andelen uppgĂ¥r till mindre än tio procent av alla sĂ¥lda böcker.
Arbetet med att utöka sortimentet har pĂ¥gĂ¥tt i fem Ă¥r nu. Sedan 2013 har Adlibris gĂ¥tt frĂ¥n att vara en renodlad nätbokhandel till att även sälja andra produktgrupper, främst inom pyssel och hobby. Dessutom har flera andra företag förvärvats av koncernen och totalt driver de nu sju sajter. Utrymmet har kort sagt tagit slut.
Garnnystan ökade med 195 procent
Och vissa av hobbyprodukterna har blivit riktiga storsäljare.
- Garnnystan är nĂ¥gonting som folk efterfrĂ¥gar väldigt mycket just nu, konstaterar LinnĂ©a Wiklund och visar de tre fulla hyllor som avsatts för ändamĂ¥let i en del av lagret.
Garnnystan har blivit en nĂ¥got oväntad försäljningssuccĂ© och ökat med 159 procent bara i Ă¥r.
Bara i Ă¥r har försäljningen av just garnnystan ökat med 195 procent. Och enligt Anders Larsson är satsningarna pĂ¥ produkter som inte är just böcker knappast slut än. I fjol ökade företaget omsättningen med 50 procent och nu satsar man pĂ¥ en liknande utveckling framöver. För att nĂ¥ dit vill Anders Larsson bland annat att Adlbrisgruppen ska starta fler sajter.
Vad ligger i pipeline?
- Massor, säger han och skrattar hemlighetsfullt.
Dubbelt sĂ¥ mĂ¥nga inleveranser vid jul
Men det är förstĂ¥s fortfarande böckerna som stĂ¥r för den stora delen av omsättningen. Runt en femtedel av inkomsterna kommer frĂ¥n andra produkter, resten är böckernas förtjänst. Adlibris har en miljon aktiva kunder och för dem finns det förstĂ¥s ocksĂ¥ mycket att välja pĂ¥.
- Vi har elva miljoner titlar som gĂ¥r att beställa i vĂ¥r e-handel och runt 200 000 av dessa finns pĂ¥ plats här pĂ¥ lagret, berättar LinnĂ©a Wiklund.
En stor bildskärm pĂ¥ väggen visar hur mĂ¥nga böcker som plastats under dagen. Plastning av böcker är en stor del av Adlibris verksamhet och mĂ¥nga av beställarna är skolor och andra kommunala verksamheter.
De övriga beställs in frĂ¥n leverantörerna automatiskt när en order läggs. SĂ¥ledes blir det ocksĂ¥ en del inleveranser. Och sĂ¥ här Ă¥rs blir det en hel del bĂ¥de in- och utleveranser.Â
Anders Larsson berättar att ungefär 95 procent av inleveranserna kommer frĂ¥n tvĂ¥ olika distributörer, som i vanliga fall kommer med vars en bil om dagen. Nu har de dagliga inleveranserna dock ökat frĂ¥n tvĂ¥ till fyra.
- Vi fĂ¥r ocksĂ¥ inleveranser frĂ¥n England och andra flöden som bara kommer med sina egna bilar, sĂ¥ som mest kan det vara 5-8 bilar per dag, säger han.
E-handel fortfarande en storstadsgrej
Samtidigt jobbar företaget pĂ¥ att hitta alternativa lösningar för att snabba pĂ¥ leveranserna. För inte sĂ¥ länge sedan lanserades företagets nya app som innebär att personer i Stockholm ska kunna fĂ¥ delar av sortimentet levererat samma dag.
LÄS ÄVEN: Adlibris inför samma dag-leveranser genom ny app
NĂ¥gra av dagens beställningar stĂ¥r i en speciell bokhylla.Â
Ă„r det mĂ¥nga som beställer genom appen?
- Ja, det är en del faktiskt. Framförallt sĂ¥ ser vi att de som beställer mycket av oss anammat det ganska snabbt. Men den är inte fullt utvecklad ännu, sĂ¥ vi kommer att fortsätta att jobba med det, säger LinnĂ©a Wiklund.
Hon tror att konceptet har stor potential och ambitionen är att sprida erbjudandet till fler städer.
- MĂ¥nga ser det nog som en lösning för storstaden, men vĂ¥r ambition är absolut att nĂ¥ bredare. Dock sĂ¥ märker vi tydligt att e-handel har en stor övervikt just i storstäderna. Jag tycker att det är ganska fascinerande, eftersom de som har stora avstĂ¥nd till närmsta bokhandel har mest att vinna pĂ¥ att handla via nätet, och jag tror att den utvecklingen kommer. E-handel är ju ett beteende som jag tror att allt fler kommer att anamma.
Vad är det som gör att man ändĂ¥ kan fĂ¥ vänta fem dagar pĂ¥ en bok i vissa fall?
- Dels beror det pĂ¥ hur mycket vi har att göra och dels pĂ¥ att vi har sĂ¥ stort sortiment. Om nĂ¥gon beställer tre böcker och bara en av dem finns pĂ¥ vĂ¥rt lager, ska vi dĂ¥ vänta pĂ¥ de andra tvĂ¥, eller ska vi skicka den som finns först? Det är svĂ¥rt det där och man mĂ¥ste väga in miljöaspekten ocksĂ¥, tycker jag, säger LinnĂ©a Wiklund.
MĂ¥nga förpackningar blir det när paketen packas.
Det stĂ¥r dock klart att det är e-handel som är Adlibris huvudverksamhet. PĂ¥ senare tid har företaget experimenterat med att öppna fysiska butiker och för nĂ¥gra veckor sedan slogs portarna upp till den senaste i denna skara, belägen i Göteborg. Men hittills har lönsamheten för de fysiska butikerna uteblivit och Adlibris har därmed fĂ¥tt samma erfarenhet som mĂ¥nga traditionella bokhandlare.Â
"UtgĂ¥r ifrĂ¥n att Amazon kommer"
Samtidigt hĂ¥rdnar konkurrensen även pĂ¥ nätet. Ivriga rykten om att den klassiska nätbokhandeln Amazon är pĂ¥ väg in i Sverige, blandas med att andra nätbokhandlare hittar nya modeller och bland annat utforskar olika prenumerationsmodeller.
LĂ„S Ă„VEN: Nätbokhandel utmanar jättarna - bilr lönsamma i Ă¥r
PĂ¥ Adlibris försöker man anpassa sig till situationen, utan att för den sakens skull ge upp sin egen nisch.
- Vi tror att det mycket väl skulle kunna bli sĂ¥ att Amazon kommer till Sverige. PĂ¥ vilket sätt de i sĂ¥ fall skulle kunna sälja pĂ¥ den svenska marknaden vet ju varken vi eller nĂ¥gon annan, men det skulle vara naivt att tro att det aldrig kommer att ske. Det är världens mest expansiva företag och vi räknar med att de kommer att komma, säger Anders Larsson.Â
Ett avancerat system fraktar böcker kors och tvärs över lagret. Böckerna läggs i lĂ¥dor som sedan Ă¥ker pĂ¥ rullband.
Samtidigt tror han att den svenska bokmarknaden är mer konsoliderad än den amerikanska och att Adlibris varit med och bidragit till detta. Och vad gäller prenumerationsmodeller sĂ¥ är det inget som Adlibris kommer att ge sig pĂ¥ inom det närmaste. Eller?Â
- Vi har diskuterat det, men vi har det inte idag. Det är samma sak när det gäller ljudböcker - vi har böcker som man kan lyssna pĂ¥ genom vĂ¥r app, men vi har ingen prenumerationstjänst där heller. SĂ¥ vi jobbar mer som en traditionell bokhandlare, men inom Bonniers finns ju Bookbeat, som är ungefär samma sak som Storytel. Adlibris är inte riktigt där ännu, men som sagt, vi har den frĂ¥gan uppe emellanĂ¥t.
SĂ¥ dĂ¥ blir det kanske nĂ¥got prenumerationserbjudande i framtiden?
- Det kan vi vare sig bekräfta eller förneka. Det fĂ¥r vi se, helt enkelt, säger Anders Larsson och skrattar igen.