Advokatbyrån bjöd in till seminarium tillsammans med Influens.
Det var i förra veckan som Influens tillsammans med Marlaw bjöd in till ett seminarium om lagar och regler inom influencer marketing. På bara ett par dagar hade de 60 platserna blivit fullbokade och flera personer stod på väntelistan.
Cecilia Torelm Tornberg, advokat och partner på Marlaw, var på plats och säger att evenemanget var lyckat.
Särskilt roligt att så många verkligen vill ha information och lära sig mer om de legala reglerna på området, säger hon i en kommentar till Influens.
Kvällens snackis
Den stora snackisen under kvällen ska ha varit vad det egentligen kan kosta att bryta mot marknadsföringslagen.
Jag tror det var att många som inte hade förstått att vi har nya tuffare sanktioner på det marknadsrättsliga området, vilket innebär att överträdelser numera kan kosta upp till 4 % av en årsomsättning i avgift till staten, säger Cecilia Torelm Tornberg.
Det var också många som hade frågor kring hur man på bästa sätt sprider kunskapen vidare till samarbetspartners. För att undvika att den egna organisationen blir legalt ansvarig för till exempel en influencers överträdelse.
Många vill göra rätt
Nyligen kom en rapport från EU-kommissionen som visade att majoriteten av influencers inte följer de regler som finns, gällande annonsmarkering i sociala medier. Men Cecilia Torelm Tornberg säger att hon upplever att besökarna på seminariet vill göra rätt, men att det inte alltid är så lätt.
Hon säger också att det finns utmaningar i att sprida kunskap om reklammarkering och marknadsrätt. Det beror mycket på att varje fall bedöms för sig, en utmaning som gäller både i samtal med influencers och med annonsörer.
Utmaningen är att marknadsrättsliga bedömningar ska göras i det enskilda fallet, utifrån den genomsnittliga konsumenten och i aktuell målgrupp. Detta gör att kraven varierar utifrån aktuell medium och plattform samt aktuell målgrupp. Det gör det krångligt för många att förstå skillnaderna i praktiken.