Skinome är namnet på e-handlaren som säljer hudkrämer, utan konserveringsmedel och andra tillsatser.
Ehandel besökte Skinomes kontor i Hornstull under våren och fick där se The Lab. Det är där magin blir till så att säga. Det är nämligen där krämerna tas fram av grundaren själv tillsammans med bolagets kemister. Sedan produceras de hos två krämtillverkare i Sverige.
LÄS ÄVEN: På besök: Hudnära e-handlaren mot 30 miljoner – tripplar igen: ”Unika”
Grundaren heter Johanna Gillbro som i grunden även är hudforskare, närmare bestämt doktor i hudvård. Hon är kanske mest känd för att ha skrivit boken Hudbibeln.
Så mycket tar e-handlaren in
Men Johanna Gillbro drömde aldrig om att bli vd. Hon trivs inte i den rollen helt enkelt. Istället har hon överlämnat den stafettpinnen till Lydia Engholm, som i ett pressmeddelande på tisdagen stolt deklarerar att bolaget har lyckats att få in mer pengar.
Nu tar man in 10 miljoner kronor från bland andra e-handlarens nya samarbetspartner Food Pharmacy, en e-handlare nischad inom hälsokost. Precis som Skinome så jobbar nya partnern med vad de kallar för goda bakterier. Men i det fallet i ätbar form.
Rundan har precis stängt och nu ska vi boosta vår tillväxt, framåt både i Sverige och utomlands, säger Lydia Engholm till Ehandel och fortsätter:
Vi tar in färskt kapital för att få fler att upptäcka vår färska hudvård, och vi tar vår helt unika innovation ut på världsmarknaden,
"Viktig samarbetspartner"
Pengarna ska användas för fortsatt tillväxt, framgår det. Rundan leddes dock av Skinomes medgrundare Marcus Jacobsson. Han är även grundare av e-handels- och chechoutplattformen Tipser som såldes till amerikanska-grundade last mile-jätten Bolt 2021.
Vi har nu stängt vår senaste investeringsrunda och kan glädjande meddela att vi fått in en ny viktig investerare och samarbetspartner i och med att svenska Food Pharmacy gått in som delägare.