E-handelsbolaget Maya Delorez, som tillverkar och säljer ridkläder, galopperar fram.
Omsättningen för 2021 landade på 91,5 miljoner kronor, rapporterar Breakit. Året innan låg den på drygt 40 miljoner. Mer än en fördubbling, med andra ord. Vinsten är dock ännu inte kommunicerad för fjolåret. Men året innan uppgick den till 11,2 miljoner – från 2,9 miljoner år 2019.
70 procent av försäljningen sker utomlands, främst i Tyskland, Holland, Storbritannien och USA. Vi har valt att köra all marknadsföring på engelska, säger grundaren och VD:n Madelene Törnblom till sajten.
Hon förklarar att framgångarna främst beror på ett hängivet och hästtokigt team – i kombination med väldigt efterfrågade produkter.
Vi har stenkoll på målgruppen och vet vad som går hem i sociala medier. Sen handlar det om en extrem tajming. Vi kom in precis när director-to-consumer slog i taket. Med pandemin har ännu mer folk handlat online.