Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Full fart framåt för Foodora – fyrdubblar omsättningen

Foodoras vd Hans Skruvfors
Foodora/Pressbild
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

"Operativ excellens".

ANNONS

Det är full gas för Foodoras Q-handel Foodora Market i Sverige. Omsättningen landade på 358 miljoner kronor i fjol, enligt bokslutet. Det rör sig därmed nästan om en fyrdubbling från 2021, då omsättningen landade på 95 miljoner kronor. Totalt växte omsättningen med hela 263 miljoner kronor.

Foodora market är Foodora AB:s största partner och en viktig bidragsgivare till bolagets övergripande framgång. Vi ser Foodora Market som en väldigt viktig strategisk investering för fortsatt starka tillväxt på den svenska marknaden, kommenterar Foodoras vd Hans Skruvfors och fortsätter:

Genom en kombination av operativ excellens, kundfokus och samarbete har Foodora Market stärkt relationen mellan våra varumärken och ökat vår kapacitet att leverera högkvalitativa tjänster till våra gemensamma kunder.

Rörelseresultatet för 2022 uppgick till -160,6 miljoner kronor, jämfört med -78,5 miljoner kronor. Det är alltså väldigt långt kvar till svarta siffror för tillväxtbolaget. Tittar vi istället på det som kallas för "årets resultat" i bokföringen, där alla kostnader dras från intäkterna, så får vi dock istället ett plusresultat på 1,3 miljoner kronor, mot en förlust på -8,6 miljoner kronor året innan.

"Här för att stanna"

Kundkorgarna uppges ha vuxit under hela fjolåret, enligt vd:n, som ser ljust på fortsättningen av 2023.

Jag ser med stor optimism på framtiden för våra butiker och är fast övertygad om att Q-handeln, som innebär snabb leverans av dagligvaruhandel och retailprodukter, är här för att stanna, kommenterar Sofia Gunnmo, Q-handelschef och chef för Foodora Market.

Dela artikeln: