Den årliga terminsstarten efter sommarlovet har blivit en kampanj-tradition för måga e-handlare. Vi passade på att kolla hur årets kampanjer artat sig bland landets e-handlare.
Ingen pokémon-succé i år
Vid förra årets skolstart var e-handlarnas vinstmaskin given. Lagom till att skolgårdarna åter fylldes med barn, hade mobilspelet Pokémon Go lanserats i Sverige. SÀsongens e-handelssuccé till våra minsta medborgare var given.
NÀr vi kontaktar en rad e-handlare som har olika skolstartskampanjer visar det sig att någon motsvarande trend för i år inte riktigt finns. Men kampanjerna tycks gå bra Àndå.
- Vi ser en stadig ökning av försÀljningen online och kommer fortsÀtta vår digitala satsning och utvecklas som omnikanal. Många föredrar den enkelhet som följer med att handla online och vi tror på en fortsatt ökad efterfrågan, skriver exempelvis Eva Jonasson, pressansvarig på Lindex, till Ehandel.se.
âAlltid varit en viktig period för ossâ
Precis som flera andra nÀtbutiker så Àr Lindex gamla i gemet nÀr det gÀller skolstartskampanjer i e-handeln.
- Nej, det Àr inte första gången. Lindex kunder har kunnat ta del av vårt mode via vår online-shop under tio år och skolstart har alltid varit en viktig period för oss, fortsÀtter Eva Jonasson.
Ãven pÃ¥ à hléns har skolstartskampanjen blivit ett Ã¥terkommande inslag.
- Vår skolstartskampanj Àr återkommande hos oss, både i våra varuhus och via vår e-handel, skriver företagets presskontakt Monica Hultgren-Andersson.
PÃ¥ Leksaksföretaget ToysâRâUs har man ocksÃ¥ hakat pÃ¥ trenden.
- Vi har kampanjer för skolstart varje år och varje år så Àr det fler och fler produkter som blir rabatterade, berÀttar Jonas på företagets kundtjÀnst.
Frost-ryggsÀck tog slut snabbt
Och nÀr det gÀller vilka produkter som Àr populÀra för Ã¥rets skolstart sÃ¥ har e-handlarna lite olika erfarenheter. PÃ¥ ToysâRâUs har exempelvis en Frost-ryggsÀck visat sig vara sÀrskilt populÀr i Ã¥r.
- En som jag personligen mÀrkt att vi sålt många av Àr Frost-ryggsÀcken, som många har frågat efter trots att den tog slut bara någon dag efter att kampanjen drog igång, skriver Jonas, som inte uppger sitt efternamn.
Block och pennor håller i sig
På à hléns Àr det istÀllet tröjor som visat sig vara sÀsongens storsÀljare.
- Några av våra bÀstsÀljande skolstartsprodukter i år Àr två olika jackor - en lite tjockare och en tunnare, samt en sweatshirt tröja. Och som alltid block och pennor, skriver Monica Hultgren-Andersson
På Lindex har man dÀremot inte haft någon sÀrskild vara som gått extra bra just i år.
- Hösten Àr en viktig period då många laddar inför bland annat skolstart. Lindex har ett stort barnsortiment som tilltalar en bredd av kunder, men jag kan inte sÀga att någon vara sticker ut, skriver Eva Jonasson.