ANNONS

Fri frakt viktigaste faktorn när svenskarna e-handlar mode

Fri frakt viktigaste faktorn när svenskarna e-handlar mode
Fri frakt får många kvinnor att jubla

Män kollar mest på priset.

ANNONS

Den allra viktigaste faktorn som får konsumenterna att handla kläder och skor på nätet, istället för att göra det i fysisk butik, är om nätbutiken ifråga erbjuder fri frakt. Det visar en ny rapport från undersökningsföretaget YouGov.   

Undersökningen visar att möjligheten att erbjuda både service och bekvämlighet ger e-handeln stora fördelar, jämfört med den fysiska handeln. 

Hälften av kvinnorna lockas av erbjudanden

En sak som alla konsumentgrupper som deltagit i undersökningen belyser, är fördelen att kunna handla när man har mer tid. Samtidigt finns det stora skillnader i mäns och kvinnors konsumtionsmönster. 

En sådan är exempelvis att 52 procent av kvinnorna uppger att ett erbjudande kan få dem att välja en viss nätbutik, medan endast 35 procent av männen uppger detsamma. Båda grupperna menar dock att dyr frakt är den vanligaste orsaken att de lämnar kundkorgen och aldrig genomför köpet. Däremot tycker fler kvinnor än män att fri frakt är viktigt när de e-handlar. 48 procent av kvinnorna menar att så är fallet, jämfört med 35 procent av männen.

2 av 5 män går på priset

Männen verkar istället kolla mer på varans pris och 41 procent av männen i undersökningen uppger att detta är det viktigaste. Motsvarande siffra för kvinnorna är 30 procent. Istället värdesatte 52 procent av kvinnorna ett stort utbud i nätbutikerna, medan 35 procent av männen tyckte att det var viktigt för dem. 

Rapporten, som fått namnet "E-handel för kläder och skor", visar också att olika konsumentgrupper märker ut sig, exempelvis beroende på vilken typ av produkter de näthandlar. 

Sportshoppare gillar appar

Bland annat så prisjämför 24 procent av de som köper sportkläder eller sportskor på nätet produkterna innan de köper dem, samtidigt som 36 procent av den gruppen handlar via appar. 

Undersökningen som föregick rapporten gjordes under perioden 10-15 november 2017 och sammanlagt så har 1994 personer intervjuats via YouGovs Internetpanel. Av deltagarna hade en stor andel, 1506 personer, handlat kläder och/eller skor på nätet under det senaste året.

Michell Grönlund