TechCrunch meddelar att nästan hälften av alla nätorder i USA nu innefattar fri frakt. Det är analysföretaget comScore som följt utvecklingen kring fenomenet fri frakt i USA.
"Många konsumenter tar fri frakt för givet", säger comScores ordförande Gian Fulgoni. Faktum är att comScores senaste rapport även kom fram till att, om fri frakt inte erbjuds, så menar 61 procent av konsumenterna att detta kan räcka för att avbryta deras köp.
Enligt rapporten är det, för första kvartalet i år, 47 procent av alla nätorder i USA som inkluderar fri frakt. Denna siffra har ökat med tio procent sedan 2009. Fjärde kvartalet 2010 låg siffran på hela 49 procent men detta beror givetvis på julhandeln där många nätbutiker erbjuder tillfällig fri frakt. Om utvecklingen fortsätter kommer USA, kanske redan detta år, stå inför en e-handelsmarknad där mer än hälften av alla nätorder kommer med fri frakt.
Trenden är i alla fall tydlig, erbjudandet av fri frakt ökar konstant, och många konsumenter i USA ser nu detta som normen. Klubben Amazon Prime nämns som en av anledningarna till detta då den erbjuder "obegränsad" fri frakt på inköp, oavsett ordervärde, och med två dagars leveranstid inom hela USA. Amazon Prime kostar dock 79 dollar per år.
Ett stort incitament för att erbjuda fri frakt sägs vara dess effekt att locka till merköp. Enligt undersökningar sägs ordervärdet vara 30 procent högre på de inköp där fri frakt erbjuds.