Vår vän Katrin Lundgren införde i juni något hon namngav kundvårdspaketet i sin trädgårdsbutik GardenHome. Detta bestod av fast frakt på 69kr, fria returer och byten och faktura utan avgift.
Efter två månader utvärderade hon detta kundvårdspaket och kom fram till att faktura utan avgift var ett vinnande koncept. Hennes fakturaköp gick ifrån 46 procent till 70 procent. Något som förenklade Katrins bokföring avsevärt. Kundvårdspaketet visade även på en försäljningsökning, i kronor, på 40 procent. I och med denna utvärdering bestämde sig Katrin för att slopa fria returer och byten då detta kostade hennes pengar och hon gissade att de inte var källan till den effekt som kundvårdspaketet gett henne i försäljningsökning och konvertering.
Det vinnande receptet
Nu, några månader senare, kan Katrin slå fast att en fast fraktavgift och fri faktura är det vinnande receptet. Omvandlingsfrekvensen är fortfarande 26 procent högre än före paketet och med ökad försäljning.
Vad som verkar hända i och med att man inför fri faktura och fast frakt är, för det första, att konverteringen ökar. Sedan ökar även antal order och även om snittordern minskar så ökade, i Katrins fall, alltså försäljningen i kronor med 40 procent. Förutsättningen för att införa dessa ändringar är förmodligen att man har ett bra avtal med sin betalleverantör (faktura) och även bra priser med sin fraktleverantör för att hantera fler order på mindre summor.
Katrin kommer i alla fall att fortsätt med fri faktura och fast frakt då hon fann detta mest lönsamt för hennes del.
Källa: e-handelstankar