I Onsdags besökte statsminister Fredrik Reinfeldt MatHem där han fick ta del av verksamheten samt träffa företagets anställda och ledning.
Men man passade även på att diskutera de positiva samhällseffekterna av att handla mat på nätet och att få den hemlevererad, och hur politiker kan stödja sådan positiv utveckling.
- Under statsminister Fredrik Reinfeldts besök lyfte vi fram att det viktigaste bidraget som våra politiker skulle kunna göra för att skapa mer arbetstillfällen samt minska miljöpåverkan i samband med matinköp är att även inkludera tjänsten att handla mat på nätet i RUT-avdraget, säger Tomas Kull, grundare och VD på MatHem.se.
Just RUT-avdraget var något som diskuterades flitigt. MatHem anser att få mat och dagligvaror plockade och hemlevererade borde innefattas i det som är grunden för RUT. Det vill säga att ”arbetet ska tillhöra hushållsarbetets kärnområde”.
– Vad är det största kärnområdet om inte att åka och handla mat samt sedan laga mat? Idag får man till exempel RUT-avdrag för fönsterputs och tvätt av gardiner men inte att handla mat på nätet och få den hemkörd vilket vi tycker är fel, säger Tomas Kull.
Lyfte fram positiva effekter
Man passade även på att lyfta fram andra positiva effekter med näthandel av mat. Som ökade arbetstillfällen, minskat matsvinn samt fräschare mat.
– Matindustrin är en av Sveriges största industrigrenar. E-handeln är det segment som ökar starkast och vi skapar arbetstillfällen samtidigt som mathandeln generellt går mot färre antal jobb med till exempel ökad självscanning. Hållbarhetsarbete är i fokus och genom att en ökande andel av vår försäljning går mot direktorder mot leverantörerna går vi mot att ha noll i svinn. Till exempel beställer MatHem exakt det antal bröd som kunderna efterfrågat och har därför noll svinn på bröd gentemot en normal nivå i mathandeln om normalt cirka 10 procent, säger Tomas Kull.
En annan viktig fråga i dag är miljön. Och minskad miljöpåverkan var också något som Tomas Kull tryckte lite extra på som en av fördelarna med nätmathandeln.
– Miljöpåverkan blir mindre då man kan utrycka det som att vi samåker med cirka 30 kunder när vi levererar maten hem till kundernas dörr. Genom optimerad ruttplanering och en incitamentsstruktur att samordna sin leveranstid med andra kunder i närområdet ger vi våra kunder en reell möjlighet att minska miljöpåverkan från att handla mat och dagligvaror.
Källa: Press