I Frankrike har de flesta lyxmärken inom kosmetika haft nätbutiker sedan en tid tillbaka. Däremot har de mer massproducerande kosmetikaföretagen varit aningen återhållsamma på den punkten. Främst för att inte stöta sig med sina återförsäljare inom detaljhandeln.
Men nu svänger L’Oreal Paris i frågan, och i mars lanserar man sin nya e-handel. Man är dock noga med att poängtera att avsikten inte är att kringgå detaljhandeln, och säger också att de förväntar sig att det kommer att fortsätta vara företagets primära försäljningskanal.
Näthandel lyckat för konkurrent
Kosmetikajätten har ännu inte offentliggjort hur de tänkt hantera det logistiska, eller hur de ska prissätta produkterna jämfört med sina återförsäljare. Men med tanke på att allt fler handlar på nätet så är det inte otänkbart att det är en kanal de kommer att fokusera mer på.
L’Oreal’s konkurrent, Yves Rocher som även de kommer från Frankrike har haft en nätbutik sedan 2009. Deras e-handelssatsning har slagit väl ut, förutom att behålla sin traditionella ”postorderkund” har de även lyckats locka till sig en yngre målgrupp tack vare nätet.
För L’Oreal’s del verkar det inledningsvis mer röra sig om att hitta en medelväg mellan sin egen e-handel, och sina återförsäljare. Något de sägs behöva göra om de ska fortsätta se en liknande tillväxt som de gjorde de senaste åren.
L’Oreal’s svenska hemsida verkar även den vara redo för e-handel. I dagsläget skickar dock alla "köp-knappar" dig vidare till Kicks nätbutik istället, vilket visar på deras lojalitet till återförsäljarna.
Källor: Rude baguette, Boursier, Le Figaro