ANNONS

Från Youtube-succé till e-handel och miljonomsättning

Från Youtube-succé till e-handel och miljonomsättning
Emil och Wilma Holmqvist

Syskonen Emil och Wilma Holmqvist är två av Sveriges mest framgångsrika youtubers - nu berättar de om sin e-handel Hickap.

ANNONS

Emil och Wilma Holmqvist är syskonen som gått från drömmar om en egen smink- och klädkollektion till att driva två av Sveriges största Youtube-kanaler och numera även den snabbväxande e-handeln Hickap.com. 2016 omsatte syskonens bolag (e-handeln i kombination med intäkterna från Youtube) över 2 miljoner kronor.

- För två år sedan tog vi våra första intjänade pengar och investerade dem i några sminkborstar. Dessa har i princip varit de enda produkter som vi har sålt men vi har hela tiden velat bygga upp något större. Detta var givetvis något som var vi var ganska långt ifrån för några år sedan då de krävs ett så pass stort kapital för att förverkliga det, berättar Emil Holmqvist.

Ska utstråla attityd och självförtroende

Emil och Wilma står bakom de populära youtube-kanalerna “Wilma&Emil” samt “Wilmas Beauty”. Genom att kombinera satsningarna på det populära videonätverket med den egna e-handeln har Emil och Wilma fått ihop pengar som de kunnat investera i att skapa ett eget varumärke. Märket, som har samma namn som nätbutiken, lanserades i november 2016.

- Nu några år senare är vi till slut där. Vår vision är att erbjuda kläder och smink som utstrålar attityd och självförtroende.

I e-handeln Hickap säljs utöver produkter från Emils och Wilmas eget bolag, även kläder och smink från andra varumärken.

- Det är för att fylla ut butiken med lite fler produkter, lättare kunna släppa nyheter och för att skapa högre legitimitet.

Vilka fördelar har det att bli stor på Youtube innan man startar nätbutik?

- Att vi redan har byggt upp en publik som tittar på oss, dessa är potentiella kunder. Marknadsföringen via våra egna kanaler blir då den billigaste möjliga, det krävs bara tid och energi för att skapa bra innehåll. Eftersom vi byggt upp våra personliga varumärken blir också vårt nya varumärke snabbare uppbyggt då vi står bakom det.

"Det är sällan vi tjafsar"

Emil och Wilma har redan märkt vilka produkter som går bäst hem hos kunderna och under 2017 kommer Hickaps sortiment att både utökas och bli mer förfinat. I dag sker nästan all försäljning från Hickap i Sverige även om företagets sajt kan ta emot beställningar från hela världen. Emils och Wilmas plan är att steg för steg etablera företaget utomlands, och kanske att öppna en fysisk butik någon gång i framtiden.

Hur är det att driva företag ihop som syskon?

- För det mesta är det väldigt bra, det är sällan vi tjafsar. Vi har dock hela livet varit väldigt bra kompisar, alltid kommit överens med varandra och umgåtts mycket när vi bodde hemma. Hade vi inte haft den relationen hade det garanterat inte fungerat, säger Emil Holmqvist.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se