ANNONS

Från strumpförsäljare till e-handelsmagnat: "Jag har bara börjat"

Cornelis Olsen
"Det kommer inifrån".

Cornelis Olsen är ingen främling för entreprenörskap. Hans resa började med att knacka dörr som tonåring i Göteborg. Idag, bosatt i Stockholm, driver han ett e-handelsimperium med flera framgångsrika varumärken och över 500 genomförda e-handelsprojekt.

Redan som tonåring ville jag prova något eget, så jag började knacka dörr och sälja strumpor som jag köpte in. Ingen stor affärsplan, bara en enkel idé och en vilja att se vad som hände. Det blev en "crash course" i försäljning, människokännedom och att aldrig ge upp. Den gnistan har bara växt. Idag brinner jag för att skapa nya varumärken, testa affärsmodeller och bygga något som inte funnits tidigare, säger han till Ehandel och fortsätter:

Entreprenörskap har funnits i mig så länge jag kan minnas och för mig handlar det inte bara om att sälja en produkt – det handlar om att skapa något nytt och meningsfullt, och självklart något som folk faktiskt vill ha. Jag har bara börjat.

ANNONS

Cornelis Olsen är medgrundare till Coi, en Shopify-byrå som hjälper varumärken som CDLP, Boxbollen, Aarke, Maria Nila och Lisa Yang att etablera och växa sin e-handel. Men hans entreprenöriella anda stannar inte där.

Tillsammans med två andra entreprenörer driver han Flippy, ett företag som säljer "kreativa, skärmfria produkter" för barn. Flippy lanserades i november 2024 med färgpennor som första produkt. På bara några veckor sålde de slut på 1,5 ton pennor, vilket motsvarar en försäljning på cirka 900 000 kronor.

LÄS ÄVEN: Sålde 1,5 ton pennor - nära 1 miljon på tre veckor: "Tömde lagret"

Det är otroligt roligt att bygga något eget och testa allt vi lärt oss genom åren i e-handelsvärlden.

"Jag brinner för tempot"

Cornelis driver även Kepa Shop, ett e-handelsföretag med fokus på kepsar, och är involverad i en rad e-handelssatsningar tillsammans med Mikael Söderberg - grundare av bland annat Happy Socks och DRM-LND.

Några e-handlare som de har engagerat sig i är Häxan, ett anrikt städföretag från slutet av 1800-talet, och det nya Yugou, ett svenskt "home care"-varumärke, som ska lanseras i mars. Det ska redan ha genererat stort intresse på sociala medier, med över 72 miljoner visningar på Tiktok.

Det bästa med det jag gör är att jag får vara med och skapa både för andra och för mig själv – och varje dag lär jag mig något nytt, säger Cornelis Olsen.

Jag brinner för tempot inom e-handel - hur snabbt rätt strategier kan få en butik att skjuta i taket. Det är något speciellt med att se ett varumärke ta fart på riktigt.

Vad avgör vilka projekt du väljer att satsa på?

Jag drivs av tydliga och klara koncept. När jag ser ett hål på marknaden kommer det inifrån och känns självklart, ungefär som hur vissa har lätt för språk eller matematik. E-handel är perfekt för det, eftersom man snabbt kan testa idéer och se vad som verkligen flyger. Entreprenörskap handlar om att identifiera behov, skapa något tydligt och se hur marknaden tar emot det. Det är den delen av resan jag älskar mest.

Cornelis berättar att alla e-handelsföretag som han jobbar med befinner sig i olika faser, men alla drivs med fokus på tillväxt.

60 miljoner första året

Flippy siktar på att nå en omsättning på 4 miljoner kronor under 2025. Häxan, som omsatte runt 20 miljoner kronor förra året, fortsätter att expandera. För Yuguo är målet att nå en omsättning på cirka 60 miljoner kronor under det första året.

Kepa Shop är ett stabilt och skalbart e-handelskoncept där vi ser bra marginaler och låga returer tack vare produktens enkelhet, säger Cornelis Olsen.

Bygger era e-handelssatsningar på dropshipping, eller har ni egna lager?

Vi kör inga dropshipping-modeller, utan har egna lager och kontroll över hela logistikkedjan. För Flippy, Häxan, Yuguo och Kepa Shop har vi lager i Sverige för att säkerställa snabba leveranser och bra kundupplevelse. Vi jobbar även med 3PL-lösningar för att hantera distributionen så smidigt och effektivt som möjligt.

Cornelis Olsen visar inga tecken på att sakta ner. Med flera projekt i olika utvecklingsfaser fortsätter han att expandera sina verksamheter. Under innevarande år förväntas en fortsatt tillväxt och utveckling av de befintliga satsningarna.

2025 handlar om att köra riktigt hårt och ha kul på vägen. Vi ser fram emot att fortsätta växa, utforska nya idéer och göra allt vi kan för att skapa något meningsfullt, avslutar Cornelis Olsen.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se