ANNONS

Från skuldberg och mörker till miljonen: "Ett par riktiga hundår"

Albin Sandell, grundare av Comfoo

Tar rejäl revansch med nya e-handeln.

ANNONS

De flesta insatta i e-handeln känner nog till Albin Sandells resa. Från hyllad, prisad och få träffa prins Daniel till konkurs, skuldberg och mörker. Resan med Swejoy blev inte alls som tänkt.

Men skam den som ger sig. Comebacken med nya bolaget Comfoo har blivit en helt annan historia. Bolaget omsatte 1,65 miljoner kronor under förra året och det kunde ha blivit ännu mer.

Vi hade nästan 3,5 månaders uppehåll där vi inte kunde sälja något, då vi inte hade några produkter i lager. Det var sjukt hur mycket vi sålde i mars och hade vi haft saker i lager hade vi landat på 2,3 miljoner för helåret - nästan dubblat omsättningen mot 2021, berättar Albin Sandell för Ehandel.

Men inte nog med det. Enligt preliminära siffror har bolaget också vänt från förlust på 780 000 kronor till vinst med 51 600 kronor. Och det trots att Albin själv äntligen haft en riktig månadslön att försörja sig på.

Största skillnaden är att vi sade upp alla avtal med externa samarbetspartners och jag tog tillbaka allting i egna händer. Högst fokus var att höja vår snittorder, vilket ökade med 45 procent under 2022 och gjorde fraktkostnaderna procentuellt lägre. Vi sänkte också kostnaden för marknadsföringen med 75 procent och omförhandlade avtal.

"Känslan går inte att beskriva"

Med vinden i ryggen och pengar på fickan har han nu också äntligen kunnat betala av det där skuldberget på 1,2 miljoner kronor och lägga det bakom sig.

Jag kan säga att den känslan går inte att beskriva. Den starkaste upplevelsen var efter den första lönen när jag inte behövde betala av något mer. Att ha pengar över och gå och handla i en matbutik och för första gången inte behöva titta på priset och hur mycket jag har i korgen. Att kunna ta en ost jag aldrig kunde välja annars, eller köpa en påse chips om jag ville.

Hur såg vardagen ut innan det?

Det har varit ett par riktiga hundår. Efter att ha betalat vad man behöver för en månad i mat, el, internet och hyra så hade jag mellan noll och 100 kronor kvar att njuta över. Så ville jag ha en påse chips fick jag ta av de där 100 kronorna. Det gick inte att leva billigare, jag drack även mina egna produkter. Sen har jag betalat av så mycket som möjligt, för jag ville inte ha den där skulden liggandes med höga räntor.

Och att döma av inledningen på 2023 så kan han lägga de där hundåren bakom sig nu. Comfoo har nämligen fått en superstart och prognosen pekar mot en tillväxt på 100 till 150 procent för helåret.

Den största tillväxtfaktorn är att vi kommer att ha ett konstant lager. Det var det vi fallerade drastiskt på förra året. Vissa beställer bara en smak och har vi inte den i lager så har vi inget att sälja till dem. Sen kommer vi att allokera mer pengar till marknadsföring och implementera en del fantastiska AI-verktyg, säger Albin Sandell.

"Brutalt låg siffra"

Samtidigt som man växer med nya kunder har man även samlat på sig en lojal skara återkommande sådana som beställer på regelbunden basis.

Vi har en väldigt stor återkommande kundbas. I dag är det en av 250 kunder som är missnöjda och begär en återbetalning. Det är en brutalt låg siffra, jämfört med med mitt gamla bolag där en av 15 ville ha tillbaka pengarna.

Vad ska det stå på sista raden?

Vi siktar på att göra en vinst på runt 300 000. Men sen är det en balansgång hur mycket vi ska återinvestera i bolaget. Vi har lån och liknande till investerare, som gått in med kapital. De ska få tillbaka det de satsat. Men att aktivt röra oss framåt, utveckla nya produkter och smaker - den biten kostar pengar. Får vi en möjlighet att göra en större satsning på något område, det kan hända när man minst anar det, så måste vi kanske ta den.

Du är inte orolig för att ni tar i lite väl mycket nu både vad gäller tillväxt och lönsamhet med tanke på att många väljer att handla mindre nu?

Något vi har märkt är att vi har fått en lite högre kostnad för att få tag i en kund. Den kostnaden har ökat med tio till 15 procent. Sen om det beror på att folk vill spara mer pengar, eller att konkurrenterna gör drastiskt mer reklam, är svårt att säga. Jag skulle tro att det är en mix av båda. Men samtidigt så ser vi att den genomsnittliga beställningen ökar.

Och de prisjusteringar man tvingats göra har heller inte drabbat försäljningen negativt.

Det hör ihop med vårt fokus på kvalitet, så kunderna förstår. Sedan vi höjde priserna har jag fått ett enda mail. Jag förklarade läget och personen förstod precis varför och sa att den inte kände till hur situationen såg ut. I mitt gamla bolag, där vi fokuserade på att vara billigast, blev vi överösta med massor av mail och fick höra vilka dåliga människor vi var när vi höjde priserna. Men då hade vi också en helt annan kundbas.

Firade med champagne

Samtidigt kan vi också konstatera att med det gamla och nya bolaget sammantaget har Albin Sandell nu lyckats passera milstolpen en miljon sålda måltidsersättningar. Något som naturligtvis firades.

Det inträffade i början av förra veckan. Jag såg det när jag gick tillbaka och kollade hur mycket vi sålde i förra bolaget. Så det blev att sticka till bolaget och köpa en liten champagne.

Ja, han kan ju unna sig det nu efter superstarten med Comfoo.

Där krossade vi en kvarts miljon sålda måltidsersättningar för någon månad sedan. Januari var riktigt, riktigt bra för oss, säger Albin Sandell.

LÄS ÄVEN: Hans e-handel slår alla rekord – trots kriget: ”Kan bli kaosartat”

Nils Lund
nils@ehandel.se