2014 startade iDeal Of Sweden sin verksamhet i Joachim Lindströms garage. I år - företagets tredje verksamhetsår - räknar de med att deras egen e-handel kommer att omsätta 70 miljoner kronor. Inräknat det som företaget väntar kamma in via återförsäljare blir den totala summan 150 miljoner kronor.
Tillväxten bara under 2016: 400 procent.
"Hela världen ska kunna handla"
Företaget finns idag i den fysiska handeln i 30 länder - och nu ska de även inta den globala digitala marknaden. Och snabbt ska det gå!
- Vi kommer initialt att lansera i USA, UK, Tyskland och de skandinaviska marknaderna. Vi planerar sedan att utöka med 2 länder i månaden. Vi kommer givetvis även att täcka större regioner, så att hela världen kan handla våra produkter i form av region-specifika sajter som EU, Asia, South America och så vidare. Vi tror dock att det är mycket viktigt att ha fullt marknadsanpassade sajter för att lyckas med språk, valuta och diverse content, skriver Joachim Lindström, VD på iDeal Of Sweden till Ehandel.se.
Guldsponsor till Oscarsgalan
Dessutom händer mycket annat under 2017. Nu i dagarna är ideal Of Sweden guldsponsor till självaste Oscarsgalan i Hollywood, vilket är en del i företagets satsning på sociala medier.
Under året deltar man även på flera internationella mässor.
iDeal Of Swedens monter på IFA-mässan i Berlin
Nyanställer till e-handeln
Och framgångarna med e-handeln gör att företaget behöver nyrekrytera.
- Vi anställer 1,5 person i månaden så teamet växer snabbt och det är många nya personer som kommer in med fokus på e-handeln och marknadsföring.
Och Joachim Lindström tror att den internationella expansionen nu kommer att ta fart på allvar.
- Vi drev verksamheten från mitt garage hösten 2014 och det har hänt mycket sedan dess, men vi ser 2017 som året då vi verkligen kommer igång internationellt även om vi finns i ca 30 länder idag i handeln, avslutar han.