“Det var definitivt en chansning, men jag behövde bara ett litet tecken att gå på”. Så sade Casper Nagy när vi berättade om hans e-handel MyBlend. Året var 2019 och satsningen hade minst sagt fått en rivstart. Efter mindre än två veckor hade omsättningen kommit upp i 200 000 kronor och Casper valde kort efter lanseringen att säga upp sig från sitt “vanliga” jobb.
LÄS ÄVEN: Sålde för mer än 200 000 på 13 dagar
Men efter cirka tre månader “kom verkligheten ikapp”, berättar Casper Nagy för Ehandel när vi hör av oss för att fråga hur det har gått för MyBlend de senaste åren.
Det var inte riktigt lika lätt som jag först trott att hålla uppe momentum samtidigt som jag försökte lära mig i princip alla delar som krävs för att driva ett bolag, säger han, och fortsätter:
Ett misstag som jag gjorde i början var att mitt fokus snabbt blev ganska splittrat. Jag försökte gå in på nya marknader direkt efter att jag börjat bearbeta den svenska. Jag försökte hitta nya kanaler som fungerade med marknadsföringen när jag egentligen borde lagt mer fokus och resurser på det som faktiskt fungerade bra.
Nådde miljonomsättning direkt
Men Casper Nagy valde att vända motgångarna till sin fördel.
Jag har aldrig varit rädd för att göra många misstag och jag har varit duktig på att dra lärdom ifrån allt, så att jag slipper göra dem igen, konstaterar han.
E-handeln MyBlend, som säljer blenders för smoothies och shakes, finns fortfarande kvar. Dessutom har Casper Nagy dragit igång ytterligare en nätbutik, som säljer bland annat träningsmaskiner för hemmabruk.
Butiken har - precis som MyBlend - byggts upp med hjälp av influencers och så småningom betald marknadsföring på sociala medier och Google.
Den nya butiken lanserades i mars 2020 med ett par influencers, och allt sålde slut nästan direkt. Då fattade jag att det fanns ett större behov, och jag köpte in mer lager. I juni “lanserade” jag på nytt och mellan juni och september var omsättningen 2,7 miljoner kronor.
Siktar på expansion
Men kort efter framgångarna bestämde sig Casper Nagy för att åter fokusera på MyBlend, som han beskriver som sin “riktiga passion”. Nästa steg blev att lansera en egendesignad portabel blender, som ska lanseras inom kort. 2022 ska sortimentet även breddas med kosttillskott.
Planerna framåt för MyBlend är att satsa stenhårt på allt som funkat de senaste två åren och göra det ännu bättre. Sedan skall jag ta den strukturen och dem strategierna och koppla på dem på andra marknader som vi fått traction på runt om i Europa. Planen är också att öppna upp för investering i bolaget för att sätta fart på produktutvecklingen nästa år och skala upp snabbare.
Nodge AB, som bolaget bakom Casper nagys e-handelsprojekt heter, avslutade sitt senaste verksamhetsår den 30 juni 2021. Under året kom uppsättningen upp i drygt 5,3 miljoner kronor och dessutom levererades ett lönsamt resultat.
Utöver viss hjälp från frilansare och konsulter hanterar Casper Nagy sitt bolag i egen regi. Nu funderar han dock på att börja anställa och på så sätt bygga upp ett team.
Under de två första verksamma åren som jag drivit bolag så har jag sålt varor för över 10 miljoner med positivt resultat. Det har aldrig varit fokus på att göra så mycket vinst till mig själv som möjligt, utan i stort sett varenda krona har investerats tillbaka i bolaget. 2021 har varit “ett mellanår” där stort fokus har varit på produktutveckling. Under 2022 kommer ett större fokus att vara på tillväxt, med en mer strategisk och fokuserad plan, avslutar han.