Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Från noll till 28 miljoner första året: “Ingen succé över en natt”

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

"Ingen slump".

ANNONS

E-handeln Mattadirekt.se levererade en omsättning på 38 miljoner kronor under det brutna räkenskapsåret 2021/2022. Detta med ett rörelseresultat på strax under 3 miljoner kronor.

Det som är något chockerande är dock att detta är e-handlarens andra verksamhetsår. Så vad omsatte man år ett? Jo, 28 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 4,3 miljoner.

Jag har personligen jobbat med inredningsbranschen i över 15 år med flera tusentals timmar i bagaget och har därmed utvecklat ett extra sinne för vad svenska folket vill ha i form av inköp och service. Kombinerat med detta så har jag ett otroligt team i Mattadirekt med olika specialistområden. Därav är det ingen slump för oss att detta blivit en framgångsrik saga, berättat företagets vd Patrik Ipek för Ehandel.

Företaget ska erbjuda flera tusentals olika modeller, allt från klassiska mattor till moderna mattor. Vi noterar att företaget jobbar med dropshipping och frågade Patrik Ipek om det var en del av framgångsreceptet och kanske något som gjort att man kunnat skala upp så snabbt.

För att erbjuda prispressade högkvalitativa produkter och bra service samt snabba leveranser, som vi gör, så måste man tillhandahålla eget lager för att enklast kontrollera detta enligt oss. Vi använder oss självklart, som majoriteten utav e-handlarna, av dropshipping för att utöka Mattadirekts utbud men det är endast ett fåtal procent utav våra produkter som dropshippas, förklarar han.

Konkurrerar ni med Rugvista? Eller är det lite olika nischer?

Vi konkurrerar inte med en aktör utan alla inom mattbranschen och det finns många branschkollegor. Vårt mål i organisationen är att kunna erbjuda alla hem ett stort utbud av högkvalitativa mattor till ett bra pris. Detta arbete sker oavbrutet med beaktning av grundpelarna inom e-handeln såsom bra kundservice, korta leveranstider, goda villkor för kunden, till ett konkurrenskraftigt pris.

Vi var tvungna att fråga om de har någon annan försäljningskanal men all omsättning ska komma via hemsidan Mattadirekt.se, bekräftar Patrik.

Vi har från grunden varit väldigt insatta i e-handeln och hur dess processer går till. Med mycket kunskap och planering så har vi hittat ett koncept, affärsmodell, där tillväxt och lönsamhet går hand i hand. Det är därmed ingen succé över en natt utan år av lärdomar som gjort att vi kan visa detta fina resultat som vi ser kan förbättras ytterligare.

Hur ser det ut under innevarande år?

2022/2023 kommer vara ännu ett år där vi följer trenden med kraftig tillväxt trots att branschen tyvärr verkar dala för de flesta e-handlarna, avslutar Patrik Ipek.

Dela artikeln: