En del av företagets affärsidé är att sälja sina produkter genom en prenumerationsmodell. För att locka kunder till detta koncept erbjuder bolaget alltid 20 procents rabatt till prenumeranter, en strategi som kan ha bidragit till den ökade omsättningen genom att skapa återkommande intäkter.
Rörelseresultatet för samma period landade på närmare en miljon kronor, vilket är en minskning från föregående års 1,2 miljoner kronor. Denna minskning förklaras av bolagets satsningar på produktutveckling.
Vi har släppt tre nya produkter och nu har vi nio stycken till i pipen. Det är väldigt krävande. Det är en ganska lång utvecklingsfas. Det tar omkring ett år att ta fram en hudvårdsprodukt. Det är kapitalkrävande också. Det vi tjänar återinvesterar vi i bolaget, men det blir ändå ett litet tapp i resultatet i och med att det har krävts resurser, säger grundaren Jessica Lundström, till sajten.
Det är en viktig del för att kunna expandera, men det kräver väldigt mycket tid och kapital.
För att nå sin målgrupp har Bagliora använt sig av olika marknadsföringsstrategier. Meta är bolagets främsta kanal för annonsering, men de satsar även en hel del på influencer marketing.
Vi har valt en strategi att jobba relativt länge med profiler. Dels för att vi vill ha fler än några få inlägg, och dels för att det byggs upp en starkare trovärdighet för varumärket när profilen får möjlighet att använda produkterna under längre tid.
Bland de profiler som har varit ambassadörer för bolaget återfinns namn som Carolina Gynning, Åsa Ingrosso och Josefin Dahlberg. Utöver influencer marketing har Bagliora även genomfört event för att stärka varumärket.
Vi har även lagt lite extra krut på några event där vi har bjudit in influencers, kändisar och kunder för att nå vår målgrupp ännu bättre och belysa att det är ett varumärke inom premiumsegmentet, säger Jessica Lundström.
Sedan starten för fem år sedan har Bagliora främst fokuserat på försäljning via sin egen e-handel direkt till slutkund. En mindre del av försäljningen har skett genom återförsäljare som Lyko och Apotea.
Bolaget har dock under de senaste åren expanderat sin distribution.
Bagliora säljs nu hos nästan alla apotekskedjor i landet.
Framgång kommer dock sällan utan utmaningar. Duon har stött på hinder i form av konjunktursvängningar och förändrade konsumentbeteenden.
Det som har varit tuffast den senaste tiden har varit konjunkturen och svängningarna i försäljningen. Det kan fluktuera en del vecka till vecka och vi tror att det har att göra med ett förändrat konsumentbeteende. Det märks att konsumenten håller hårdare i sin plånbok generellt. Men vi riktar oss till en mogen målgrupp, kvinnor mellan 35 och 50, och de är inte lika priskänsliga som yngre, vilket är tydligt i försäljningen. Men prognoserna vi la för 2024 blev inte lika pricksäkra som de vi la för året innan.
Hittills har företaget finansierat bolaget med egna medel, men de överväger nu att ta in kapital för att stödja fortsatt tillväxt.
Framför allt är vi intresserad av att hitta en partner. Men vi känner samtidigt att det är skönt att kunna växa organiskt. Dels för att själva hitta en stark, tydlig bild, men också att hitta vår produktmarknadsanpassning innan vi tar någon annan i företaget.
Vi har faktiskt haft propåer och vi är intresserade. Men än så länge har vi inte haft behovet av kapital och det är skönt att kunna växa oss starka själva så länge det går.
Bagliora har nu siktet inställt på expansion i Europa.
Planen är att gå ut i Europa och vi håller i detta nu på att testa annonsering i Europa för att se vad vi kan få för genomslag. På de marknader där varumärket får bäst respons kommer vi att smyga oss in på redan i år. Vi tar några i taget – högst tre till att börja med. Det är nog vad vi mäktar med, avslutar Jessica Lundström.