ANNONS

Från mardröm i lockdown - till miljon i Draknästet: "Nu kör vi"

Elsa Medin och Milou Krüger är redo att erövra världen med sitt Lomi Pet Care

Nu ska de bli störst.

ANNONS

Milou Krüger och Elsa Medin stegade rakt in i tv-programmet Draknästet med sitt varumärke, tillika e-handel, Lomi Pet Care. Ett klokt val, skulle det visa sig. Efter presentationen hade de fått en investering på en miljon kronor och "draken" Fredrik Eklund med sig på resan.

Men vi tar det från början. Entreprenörsduon började nämligen sin bana i Shanghai, Kina, där de spenderat tio år av sina liv. Och efter att Milou adopterat en fransk bulldog med hudproblem så uppstod också idén bakom bolaget. Hon hittade nämligen inga naturliga produkter som passade just hennes hund och bestämde sig att själv göra slag i saken tillsammans med Elsa.

Vi tog våra sparpengar och tänkte att "nu kör vi". I början startade vi communities i Shanghai med hund- och kattgrupper med olika event varje vecka. Vi hade hundyoga på takterasser på helger och hade samtidigt med våra samples - folk älskade produkterna. Då såg vi att det här kan verkligen bli något och vi lanserade två produkter, berättar de för Ehandel.

Just byggandet av grupptillhörighet från start skulle också visa sig vara ett mycket framgångsrikt recept.

Fast i början fick jag inte vara med i hennes grupp fast jag ville och frågade flera gånger, berättar Elsa och skrattar.

Jag hade en grupp för oss med fransk bulldog och Elsa som har en border collie/aussie-mix fick inte komma in där. Men vi förstod att vi behövde nåt större, där vi kunde samla fler, säger Milou.

Efter flera år av produktutveckling, tester och till slut feedback från potentiella kunder ledde vägen alltså till tv-studion och Draknästet. Och med färska pengar på fickan är man nu redo att påbörja resan på riktigt.

Vi fick in Fredriks investering i juli i år och började produktionen direkt. Tidigare har vi bara gjort samples, säger Elsa.

Det tog tid att utveckla produkterna. Det tog år att göra all research och prova. Allt har testats i tredjepartslaboratorier och det är såklart inte djurtestat, säger Milou.

"Satt och ritade på papper"

Att driva ett varumärke kräver dock, tro det eller ej, mer än bara produkter. Man måste bland annat hitta sin identitet och olika vägar att nå ut i bruset bland konkurrenter.

Vi gjorde all design själva och satt och ritade på papper. Vi är inga designers sedan innan, men det var så kul, säger Elsa.

Varför valde ni att medverka i just Draknästet för att hitta investerare?

Vi kände att vi ville ha svenska investerare. Vi hade pratat med flera kinesiska investerare, men ingen kändes riktigt rätt. Båda var också lite trötta på Kina efter den hårda lockdown som var där, så vi ville tillbaka till Sverige. Vi började också sätta upp en hemsida, men hade ingen trafik alls. Så vi undrade hur gör vi för att skapa ads och vad ska vi investera i. Då var det en vän som rekommenderade oss att ansöka till Draknästet, berättar de.

Efter att ha kämpat under en nästan fängelselik tillvaro med stenhård lockdown under pandemin, märks det tydligt att framåtandan på topp. Målet är nu att deras bolag ska bli ett av de största livsstilsmärkena för husdjur globalt. Förväntningarna är alltså högt ställda, men de har verkligen fått en kanonstart - och de tror sig ha hittat sin nisch i kategorin.

Vi ser en fördel i att vi är ett mindre varumärke just nu. De större har inget community bakom sig och det är något vi vill fortsätta att göra. Att ha en nära relation med köparna och inte bara vara ett stort, känt märke. Men självklart vill vi vara stora och finnas på de största marknaderna. Nu när Fredrik kommit in med sig sitt nätverk och sin expertis på den amerikanska marknaden så är vi redan igång med processen för att lansera där under hösten, säger Milou.

Hur kommer den här expansionen att finansieras, behöver ni ta in ytterligare kapital?

Det har vi inte pratat om ännu. Vi växer dag för dag och det är något vi får titta på nästa år. Men vi behöver inte ta in mer kapital just nu, säger Elsa.

"Sålde slut på alla produkter"

Trots att de är nya på marknaden saknas det heller inte nyfikna kunder, som väntat på den här typen av produkter. Målet är också att nå 5,5 miljoner i omsättning i år, för att sedan öka till 20 miljoner 2024.

Vi ser en stor efterfrågan och inte bara på den kinesiska marknaden, utan även från Japan, Sydkorea, Thailand, Taiwan och USA. De gillar produkter från Sverige, så därför var också tanken att få en investerare från Sverige, flytta en del av produktionen hit och ha kapitalet här, säger Milou och fortsätter:

Innan investeringen sålde vi också slut på alla produkter, så när vi haft förfrågningar från till exempel Japan så har vi inte kunnat leverera. Därför behövdes en större investering, så när Fredrik kom in har vi fyllt på bra. Vi har lager i Kina, Sverige och USA.

Om vi tittar mer på den närmsta framtiden, vad väntar härnäst utöver lanseringen i USA?

Vi tänker packa våra resväskor och stå på mässor. Det har fungerat väldigt bra för oss att stå offline och låta kunderna testa och lukta på produkterna. Vi kommer bland annat att stå på Stockholms Hundmässa i december, säger Elsa.

Vi har också tänkt jobba med välgörenhet, där en del av intäkterna till exempel går till hundar och katter utan hem i Sverige. Det är något vi tittar på just nu, fyller Milou i.

"Har gått väldigt bra"

De berättar även att produkterna ska ut till olika återförsäljare, så att man har en närvaro hos de stora kedjorna - något som i sin tur gör att fler får upp ögonen för deras varumärke.

Ni har byggt ett community redan från början, vilka företag har ni haft som förebilder här?

Vi har tittat på hur större varumärken som Lululemon och Nike gör. Vi ville skapa något nytt och bygga ett community direkt, något vi inte sett hos andra mindre varumärken. Vi såg att om vi kan bygga upp det har vi potentiella användare av våra produkter direkt från start. Vi kan sedan bygga upp en trygghet och nära relation med kunderna, som kommer vilja fortsätta följa oss. Vi checkade helt enkelt av hur de större företagen gjorde och såg att det är smart att ha ett community.

Och hur har det gått så här långt?

Det har gått väldigt bra redan från ett tidigt skede. Vi har byggt upp ett community som vi pratar med dagligen. Kunderna köper våra produkter och kommer tillbaka och lämnar fina omdömen, så det är väldigt kul, säger Elsa.

Nils Lund
nils@ehandel.se