Hanna Friberg och Lovisa Wallin redovisar sina miljoner.
I sin gemensamma podcast delar Hanna Friberg och Lovisa Wallin varje vecka med sig om allt från dejting och resor, till livspusslet och motgångar. Närmare 260 avsnitt och en liveshow senare har “Måndagsvibe” blivit en av Sveriges mest populära podcasts.
Om någon trodde att namnet syftade till en trött och kämpig måndagsmorgon kunde det inte varit mer fel. Programledarna tillhör den skara människor som älskar nystarten som veckans första dag erbjuder. Samtidigt har podcasten gett tjejerna ännu en anledning att älska måndagar, åtminstone om man utgår från det gemensamma bolagets intäkter.
Förra året drog nämligen podcasten in strax över 4,1 miljoner kronor, en ökning med nästan 1 miljon från året innan. Resultatet efter finansiella poster ökade även det med omkring en miljon, och landade på nästan 3,6 miljoner kronor. Duon unnar sig tillsammans en utdelning på 2 miljoner kronor, dubbelt så mycket som den utdelning som gjordes under 2023.
Så går det för deras influencerbolag
Hanna Friberg gjorde ett rekordår 2022, när omsättningen i hennes bolag nådde 6,5 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på 4,4 miljoner kronor. När Breakit nyligen tog del av siffrorna för 2023, har omsättningen backat till 4,8 miljoner kronor med ett resultat på 2,8 miljoner kronor. Men det är fortfarande inga småsummor som bolaget rapporterar och influencern kan därför unna sig en utdelning på 600 000 kronor.
När det gäller Lovisa Wallin har Influens än så länge inte tagit del av några siffror för 2023. Men om podcastkollegan hade ett rekordår 2022, hade Lovisa Wallins bolag det tuffare. Omsättningen låg fortsatt stabilt på omkring 4 miljoner, men resultatet efter finansiella poster visade på en förlust på nästan 1,3 miljoner kronor. Vad förlusten beror på är inget som företaget kommenterat.