ANNONS

Från källaren till fyra miljoner - på ett år: "Aldrig jobbat så hårt"

Richard Gustavsson och Tobias Wikman, grundarna bakom Onlywhite

Slog sina påsar ihop och lanserade en e-handel som föll snusarna på läppen.

ANNONS

Det vita snuset är det nya svarta. Det har inte minst Richard Gustavsson och Tobias Wikman fått lära sig. De är duon bakom Onlywhite.se, som fokuserat på just den kategorin. Och som de har gjort det. Men vi tar det från början.

Vi jobbade tillsammans inom telemarketingförsäljning, B2B. Vi snusar båda två och köpte snus online på månadsbasis. Med det vita snuset tog vi med provdosorna och provade varandras och märkte också att det fanns många märken där ute som inte fanns i Sverige. Så vi såg en lucka på marknaden för märken som många pratar om, men som inte går att få tag på här, berättar Tobias Wikman för Ehandel.

Sagt och gjort, Onlywhite lanserades på marknaden. Men inledningen blev något av en chock. Resan började i en källare och kunde tagit slut nästan lika fort som den började.

Ingen av oss har jobbat med e-handel tidigare. Vi trodde att det bara var att sätta upp en hemsida, packa varor och ha det lite trevligt. Men verkligheten är att vi aldrig har jobbat så här hårt, säger Richard Gustavsson.

Under de två första månaderna blev det också oerhört skralt med beställningarna. Det kunde röra sig om ingen till runt två beställningar dagligen. Men istället för att packa ihop och gå hem valde man att bygga ett team av experter. Och ja, ni kan gissa exakt vad som hände sedan.

I början var målsättningen att nå en miljon kronor i omsättning första året. Nu ser det ut att landa på runt fyra miljoner. Vi satte ihop ett team på sex personer som är specialiserade inom IT, sociala medier, SEO och marknadsföring och har verkligen dem att tacka för att vi nått hit första året. Sen är målet att dubbla omsättningen varje år under de tre kommande åren, säger de.

Att det skulle bli just det vita snuset var dock inte helt självklart från början. Faktum är att det kunde blivit precis tvärtom.

Jag var lite inne på vanligt tobakssnus i början. Sen när vi började diskutera det så insåg vi att vi behöver ha ett kyllager. Det behöver man inte med det vita snuset. Dessutom hade vi inte riktigt råd att ha det stående varje dag. Dessutom är det inte heller lika hårda regler kring det vita snuset inom marknadsföring, säger Tobias Wikman.

Hur lyckades ni få snurr på affären när ni satsade på mindre kända varumärken?

Det finns många olika smaker på snus och folk är öppna för att testa nytt. Så många köper en dosa för att testa. Vi har även en funktion på plats där man kan mixa dosor från olika varumärken till en stock och fortfarande få stockpris. Det har varit mycket populärt.

Sen är det så att märkena är populära ute i Europa, de har bara inte funnits i Sverige. Folk har efterfrågat dem och vi har besökt tillverkarna, tittat på tillverkningen, kontrollerat kvaliteten på produkten och därefter importerat det till Sverige. Sen sprids det fort, så vi får tacka vår kundbas för det.

Trots stora konkurrenter med välkända varumärken har man alltså lyckats få en positiv start och vuxit sig långt mycket starkare än man hade trott tidigt. Utöver ett väl sammansatt team så har just satsningen på mindre varumärken visat sig vara ett viktigt vägval.

Vi försöker att satsa på de mindre aktörerna. Självklart har vi en del av de större också. Men tanken är framför allt att satsa på de mindre. De stora aktörerna saknar nämligen de varumärkena vi har, säger Richard Gustavsson.

"Svarade inte ens på våra mail"

Ett smart drag då de varumärken som överlappar blir billigare hos de stora drakarna, som har helt andra inköpsvolymer. Men samtidigt har Onlywhites framfart gjort att flera aktörer fått upp ögonen för dem och velat ta plats i sortimentet.

I början svarade folk inte ens på våra mail när vi hörde av oss och frågade om bilder till hemsida. Men vi lyckades få ihop det ändå. När vi blev mer erkända efter några månader så började de istället höra av sig till oss, säger de.

Från de närmast obefintliga beställningarna i början snittar man runt 20 000 unika besökare i månaden i dag och röner mycket uppmärksamhet på olika håll.

Det gör att leverantörerna kontaktar oss så fort de har nyheter. När till exempel Fröken Snusk, som varit väldigt aktuell nu på sista tiden, lanserade sitt snus kontaktade de oss direkt för ett samarbete.

När e-handeln tog fart fick båda sluta från telemarketing-jobbet och ägna sig heltid åt sin investering. En satsning de knappast ångrar i dag.

Vi har gått in med det mesta av pengarna själva. Alla pengar som kommer in återinvesterar vi, varenda krona. I början jobbade vi kvar på vårt andra jobb, men sen märkte vi att e-handeln gick snabbt framåt och blev mer än ett heltidsjobb väldigt fort.

"Redan vuxit ur vårt lager"

Att växa fort kan också komma med röda siffror. Men duon säger att bolaget redan i dag är lönsamt. De kan till och med själva plocka ut "en liten lön". Men kostnadskostymen kan komma att växa snart igen.

Vi har redan vuxit ur vårt lager nu, trots att vi är på tredje platsen, sen starten i källaren, så det lutar åt att vi kommer att behöva röra på oss inom kort igen. Det kommer förstås kostnader då för större lager, men det är snarare ett positivt bakslag. När det går så fort är den en sak som är svår att ta med i budgeten från början, säger Tobias.

Men det är inte det enda som blivit lite dyrare än först beräknat. De lanserar även en dokusåpa på Youtube i helgen, där man utmanade personer att sluta snusa och dessutom filmade hela processen.

Vi tänkte att det vore kul att göra ett Big Brother-format där tio personer slutar snusa. Och om du någon gång har försökt så vet du att man får väldigt mycket abstinens. Vi fick ihop nio stycken som tävlade om 100 000 kronor och utsatte dem för massor av utmaningar och påfrestningar. Det blev klart förra veckan och även fast vi hade flera sponsorer med, så blev det mer kostsamt än vad vi hade tänkt. Men det är en rolig grej och kommer sändas nu på söndag, säger Richard.

Framtiden då? Den ser onekligen ljus ut för bolaget och de ligger inte på latsidan.

Vi har flera andra projekt på gång inom snus. Det är en stor och växande marknad och vi sätter just nu upp en sida för EU och Storbritannien. Vi sätter även upp en grossistverksamhet och tänker att vi ska sälja till gränshandlare, andra e-handlare och kiosker bland annat, avslutar duon.

Nils Lund
nils@ehandel.se