Efter en intensiv julhandel stÄr julen snart för dörren och med den kommer Àven slutet pÄ vad som fÄr beskrivas som en av Ärets mest hektiska perioder för e-handlaren Canvasbutik. Sedan början av hösten har antalet order per dag ökat stadigt och nÀr Ehandel.se hÀlsar pÄ - mitt i den vÀrsta julruschen - Àr antalet bestÀllningar som skickas ut frÄn lagret uppe i det högsta antalet för hela Äret.
I sortimentet finns canvastavlor, oljemÄlningar, ljuddÀmpande vÀggplattor samt posters. Och att inredning, sÄ att sÀga, Àr pÄ tapeten just nu, Àr lÀtt att förstÄ om man tittar pÄ Canvasbutiks utveckling.
- Det gÄr bra, vi vÀxer och omsÀtter drygt tio miljoner 2018. Och affÀrerna gÄr bra, sammanfattar medgrundaren Eldar Cacan lÀget nÀr vi ses i Canvasbutiks verkstad.
Canvasbutik har bÄde kontor och produktion i Helsingborg
Varje poster skÀrs till efter kundens önskemÄl
SvÄrt att inreda första lÀgenheten
Bakom nÀtbutiken, som har bÄde kontor och produktion i Helsingborg, stÄr Eldar Cacan och Sanjin Druskic som grundade bolaget tillsammans för sju Är sedan. Numera arbetar Eldar frÀmst med marknadsföring och försÀljning, medan Sanjin tar hand om den kreativa och grafiska biten - det vill sÀga att ta fram motiv som sedan kan sÀljas.
- Det började som ett hobbyprojekt, som en rolig grej. Man flyttade hemifrÄn och skulle inreda lÀgenheten men upptÀckte att det var svÄrt att hitta coola tavlor. Det slutade med att Sanjin gjorde unika tavlor till oss och mÄnga gillade dem. SÄ vi tÀnkte: Varför smÀller vi inte upp en webbshop och gör lite coola tavlor sÄ kanske folk tycker om det vi gör och köper dem? berÀttar Eldar Cacan.
- Sagt och gjort. Sedan dess har det ena lett till det andra. FrÄn ett litet hobbyprojekt till att vi i dag Àr sex heltidsanstÀllda, fortsÀtter han.
För Canvasbutiks del blir det direkt ett uppsving i försÀljningen nÀr sommaren gÄr över i höst. NÀr kunderna plötsligt tillbringar mer tid inomhus ökar intresset för inredning och mÄnga passar pÄ att bestÀlla nÄgot nytt att hÀnga pÄ den egna vÀggen alternativt att ge bort i present.
SÀljer till företag och myndigheter
Bland företagets kunder finns allt frÄn yngre personer, som gÀrna bestÀller hem posters, till lite Àldre personer som oftare Àn genomsnittet har fastnat för en oljemÄlning. Dessutom kommer det in en hel del bestÀllningar frÄn företag eller offentliga verksamheter som ofta Àr ute efter ljuddÀmpande tavlor, som gÄr att fÄ med utvalda tryck eller loggor. Det Àr just de större ljuddÀmpande tavlorna som ska ha stÄtt för den största ökningen pÄ senare tid.
Vad sÀljer ni annars mest av?
- Det gÄr lite i vÄgor beroende pÄ vad som Àr inne och pÄ vad vi marknadsför. Men canvas Àr egentligen den största delen. Och att ladda upp egna motiv Àr ocksÄ populÀrt. Sen har posters ocksÄ rullat in och blivit en riktig storsÀljare.
Men nu inför julen?
- Allt vi har i shoppen! sÀger Sanjin Druskic med ett skratt.
Canvasbutik tillverkar alla canvastavlor i egen regi - nÀr Ehandel.se Àr pÄ besök Àr det av ett sammantrÀffande ett Helsingborgsmotiv som stÄr nÀst pÄ tur
Med Ären har Canvasbutik kommit att utvecklas frÄn en ganska traditionell nÀtbutik till vad grundarna beskriver som ett community för foto- och inredningsintresserade personer. Företaget har exempelvis börjat anvÀnda kundernas bilder pÄ tavlorna i sin marknadsföring, med deras godkÀnnande förstÄs.
Ringer kunderna i osÀkra fall
Sedan tidigare samarbetar Canvasbutik Àven med fotografer, illustratörer och konstnÀrer som fÄr sÀlja sina motiv pÄ företagets plattform. Utöver dem och de motiv som företaget tar fram, har kunderna Àven möjlighet att fÄ sina egna bilder eller illustrationer förvandlade till posters eller tavlor.
Hur populÀrt Àr det att vÀlja en egen bild, jÀmfört med att vÀlja en av era?
- Det Àr vÀldigt populÀrt, i 15-20 procent av bestÀllningarna har kunden delat med sig av en egen bild.
NÀr kunden sjÀlv vÀljer ut motivbilder kan det dock uppstÄ en del utmaningar. En del av de inskickade bilderna har för lÄg upplösning eller lÄg kvalitet för att slutprodukten ska bli bra.
- DÄ rekommenderar vi nÄgot annat som vi vet om att bÄde vi Àr nöjda med och framför allt kunden Àr nöjd med. Vi vill gÀrna ha den hÀr personliga kontakten med kunden sÄ vi gÄr igenom allting manuellt och sÀkerstÀller verkligen att allt blir rÀtt. Finns det frÄgor sÄ ringer eller mejlar vi kunden och försöker att hitta en bra lösning, sÀger Eldar.
- Det finns förstÄs automatiska verktyg för detta men vi har valt att inte göra pÄ det viset. Det hade förmodligen lett till en massa missnöjda kunder, tillÀgger Sanjin.
En del av de större tavlorna ökar i popularitet
Har bytt konkurrenter
NÀr Canvasbutik drog igÄng sin verksamhet för sju Är sedan fanns det bara en handfull aktörer inom samma nisch, det vill sÀga tavlor och posters. I dag Àr konkurrensen pÄ omrÄdet betydligt mer omfattande, och Canvasbutik menar att unika motiv samt en flexibel och hjÀlpsam kundtjÀnst Àr tvÄ av bolagets sÀtt att sticka ut.
Har det blivit tuffare att nÄ ut?
- BÄde och. Marknaden Àr mer mogen nu. NÀr vi drog igÄng var det vÀldigt ovanligt att man köpte en tavla pÄ distans, det var nÄgot man gÀrna ville se och kÀnna och klÀmma pÄ. I dag Àr kunderna mer vana vid att bestÀlla hem varor mer generellt. Nu konkurrerar vi mer med e-handlarna och tidigare var det mer mot fysiska butiker.
Canvasbutik har i dag sajter pÄ svenska, norska, engelska och tyska, varav en Àr en .com-sajt som Àr öppen för bestÀllningar frÄn mÄnga lÀnder. I dag stÄr exporten för ungefÀr 15 procent av omsÀttningen och under nÀsta Är kommer den andelen att vÀxa till 30 procent. Inom kort vÀntar landsspecifika sajter i bland annat NederlÀnderna och Finland.
Bring kom för att hÀmta upp en leverans mitt under vÄrt besök
"MĂ„ste kunna effektivisera"
Dessutom ska företaget strax efter Ärsskiftet gÄ över till en ny plattform, som ska göra det enklare för kunderna att interagera med sajtens olika funktioner och enklare för företaget sjÀlv att anpassa sidan bÀttre för olika marknader.
Framöver vill företaget kunna ta emot och skicka ut Ànnu fler bestÀllningar utan att det i sin tur ska pÄverka kvaliteten eller leveranstiderna negativt. Som ett led i det Àr nyanstÀllningar pÄ gÄng bÄde i produktionen och pÄ kundtjÀnstsidan.
- Om vi ska kunna möta vÄra framtida mÄl sÄ mÄste vi kunna effektivisera och göra vÄra processer Ànnu enklare och snabbare. Det ska gÄ helt sömlöst, sÀger Eldar Cacan.
Vad tror ni att ni kan omsÀtta om vi tittar exempelvis fem Är framÄt i tiden?
- Det Àr svÄrt att sÀga. Men vi har stora ambitioner!