Lågkonjunkturen med ökade räntor och hög inflation har fått konsumenterna att hålla allt hårdare i plånboken. Det är det nog få av landets e-handlare som missat. Men även om dykt upp dystra rapporter för julhandeln i stort, finns det hopp för landets nätaktörer.
LÄS ÄVEN: Julhandeln väntas backa – för första gången på tio år
Ehandel har smygkikat lite i E-barometerns rapport för det tredje kvartalet som publiceras först den 21 november. Och trots bistra tider ser det ut som att julhandeln på nätet kommer att vara en viktig pusselbit för konsumenterna under årets julyra.
Vi ser att de som gör sina julklappsköp online kommer att göra det i större grad än tidigare år och vi får snart svar på hur aktiva konsumenterna kommer att vara under årets Black Week. Den som är beredd att lägga tid och kraft på att leta efter erbjudanden kommer att hitta värde för pengarna, säger Marie Rudolfsson, chef affärsområde paket Postnord Sverige.
Mustig julklappsbudget
Enligt Postnords rapport ligger konsumenternas julklappsbudget runt 2 470 kronor per person. Något som i sin tur bidrar till att julhandeln online kommer att landa på cirka 11 miljarder kronor, vilket nästan är i nivå med toppåret 2021.
Man kastar dock in en liten brasklapp. Inflation och kostnadsökningar bidrar till en ökning av julklappsbeloppet vilket understöds av en ökad befolkning samt en högre internetpenetration.
De flesta varorna är dyrare idag än för ett år sedan så vi kommer troligtvis att se att kapitalintensiva varor ersätts med andra typer av varor, säger Marie Rudolfsson.
LÄS ÄVEN: Årets Julklapp 2023 avslöjad: “En klassisk julgåva”