Erik spår att omsättningen för 2024 landar på ungefär samma nivå som 2023, eller strax över. Samtidigt som företaget lyckats förbättra resultatet.
Vårt mål var att ha en bra organisk tillväxt med positivt resultat och det lyckades vi med, säger Erik Planander.
Under fjolåret har Wallpoet genomfört två stora tekniska lanseringar och expanderat till flera nya marknader. Men konkurrensen inom poster- och tavelväggssegmentet är hård.
Enligt en nyligen genomförd analys av den svenska posterbranschen, utförd av Ehandel, är lönsamheten inom segmentet utmanande. Granskningen av de svenska aktörernas intäkter och resultat visar att få företag är lönsamma och att det råder en betydande skillnad i omsättning mellan de största aktörerna och övriga i branschen.
LÄS HÄR: Lång lista: Så går det för de svenska poster-sajterna
Detta visar på en marknad med hård konkurrens och höga krav på effektivitet och differentiering för att nå framgång.
Vi har från början valt att gå vår egen väg utan att titta för mycket på vad andra gör. Vi har utvecklat våra egna, enkla verktyg för fotoposters och tavelväggar. Dessa fortsätter vi att justera och förbättra, och likaså våra flöden och affärer baserat på våra kunders feedback och behov.
Det som fått Wallpoet att sticka ut är bland annat fokus på användarvänlighet och skandinavisk design. Företagets posterdesignverktyg är utvecklad i samarbete med bildredigerare.
Det är väldigt viktigt att ha ett tydligt mål och knivskarpt fokus i sin verksamhet så att man inte blir för spretig. Och sen självklart testa sig fram och ta snabba beslut baserat på vad som funkar och inte. Ingenting är statiskt, säger Erik.
Idén till Wallpoet föddes ur ett personligt behov.
Jag och min fru gifte oss i en villa i Toscana 2015, och några år senare ville jag sätta upp en bröllopstavla på väggen. Jag hade höga krav på designen, färgerna och pappret för att bilden skulle passa in med resten av inredningen. Men jag hittade inget bra alternativ, så jag fick skapa en egen design från grunden i Photoshop och tryckte den på ett specialtryckeri.
Denna erfarenhet ledde till att Erik startade Wallpoet 2019. Idag består företaget av ett litet team där han själv ingår, samt två deltidsanställda kollegor som ansvarar för content, sociala medier, email-marketing och kundtjänst.
Med de tekniska lanseringarna avklarade och en förhoppning om bättre ekonomiska tider framöver, är Wallpoet redo att satsa på tillväxt under 2025.
I år är det fokus på tillväxt. Nu när de tekniska lanseringarna från 2024 är på plats och vi ser tendenser att de ekonomiska vindarna börjar vända så kommer vi att fokusera på marknadsföring och tillväxt, vårt mål är att nå en omsättning på över 20 miljoner kronor kommande året, säger Erik Planander.