Ingen vet hur länge coronapandemin kommer att pågå eller hur den kommer att förändra samhället i framtiden, men trenderna hittills visar en kraftig ökning för den nordiska näthandeln. Samtidigt väljer allt fler nätkunder medvetet att handla från nätbutiker med en tydlig miljö- och hållbarhetsprofil. Vid valet mellan två nätbutiker kan ett tydligt miljöbudskap vara avgörande för vilken nätbutik som kunderna väljer att handla från.
I Brings senaste e-handelsrapport* har man tittat närmare på vad miljö och hållbarhet betyder för de nordiska nätkunderna. Resultaten visar att många vill bidra genom att handla ”grönare”, men vilka barriärer finns det som hindrar dem? Och hur kan nätbutikerna använda detta till sin fördel?
Ladda ner e-handelsrapporten från Bring Research här.
Miljö & hållbarhet blir allt viktigare för nätkunderna
Undersökningen har också tittat på vilka målgrupper som lättast tar till sig miljö- och hållbarhetsbudskap och handlar varor baserat på detta. Många av dagens nätkunder vill veta hur de konkret kan bidra till en mer hållbar e-handel och de vill få tydlig information om vad företagen faktiskt gör, snarare än bara höra dem prata om sina stora planer - från attityd till handling. Men i vilka kanaler är nätkunderna mest mottagliga för denna typ av information?
I rapporten har Bring också pratat med tre branschexperter om hur coronapandemin har påverkat människors attityder till miljö och hållbarhet. Ole Petter Nyhaug (kreativ chef och partner i Opinion Norge), Jacob Lagercrantz (CEO 2030 Sekretariatet) och Erik G. Sønsterud (CEO Elkjøp Nordic, ägare av Elgiganten) delar alla med sig av sina personliga åsikter och bjuder på några värdefulla tips och råd om både näthandel, konsumenttrender och hållbarhet.
Trevlig läsning!
Ladda ner den senaste undersökningen från Bring Research här.
*Undersökningen genomfördes i samarbete med analysföretaget IPSOS och omfattar ett befolkningsrepresentativt urval i Norge, Sverige och Danmark.