Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Från 8 till 117 miljoner på ett år: "Tog fart i alla dimensioner"

Ben Eliass, medgrundare och vd,
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Dela artikeln:

"Ska växa så snabbt det bara går på alla marknader".

ANNONS

Rakhyvelsbolaget Estrid, som är en prenumerationstjänst, grundades för drygt två år sedan och finns idag på 12 marknader. Nu har företagets årsredovisning för 2020 lämnats in, och den visar på en spikrak tillväxt uppåt.

LÄS ÄVEN: Hon blir COO hos snabbväxande Estrid: ”En perfekt matchning”

Bolagets omsättning ökade med över 1300 procent i fjol, och uppgick till 117 miljoner kronor. Viktigt att tillägga är att verksamhetsåret 2019 endast bestod av 10 månader då det var Estrids första år. Men samtidigt som försäljningen flög, rasade resultatet från tidigare minus 7 miljoner kronor till minus 70 miljoner kronor. Det rapporterar Breakit.

Från mars månad stagnerade försäljningen för att sedan ta fart i alla dimensioner vilket gav billigare trafik, högre konverteringsgrad samt starkare tillväxt, skriver företaget i årsredovisningen.

Bolagets omsättningsökning har föranletts av stora satsningar på nykundsanskaffning i Sverige och Norge samt etablering av nya och stora marknader som England och Tyskland.

LÄS ÄVEN: Estrid om de påstådda stölderna: ”Många är återkommande”

Norge är idag den näst största marknaden som under 2020 stod för 20 procent av den totala omsättningen. Hemmamarknaden Sverige stod för 40 procent, vilket motsvarar cirka 47 miljoner kronor. Storbritannien, som är den tredje största marknaden för Estrid, stod för 16 procent, och Tyskland för 13 procent.

Just nu vill vi satsa allt vi kan på att skapa största möjliga värde för våra kunder vilket betyder lägre marginaler och att växa så snabbt det bara går på alla marknader. Vi har tilltro till att det är absolut bäst strategi för oss och för kunden över en livstid, säger Ben Eliass, medgrundare och vd, till sajten.

Vi är extremt långsiktiga, och de beslut vi tar grundar sig i den position Estrid ska ha i konsumentlandskapet om 20, snarare än 3, år. Det är en tuff bransch med många utmaningar - bland många andra fightas vi mot en amerikansk gigant med obegränsade resurser som redan börjat sätta press på oss.

Ben tillägger att 2021 har fortsatt gått väldigt bra, och att man kommer att fortsätta satsa på att växa - vad det än kommer att kosta.

Planen är definitivt att fortsätta låta tillväxten kosta – vi har en "missionary approach" till Estrid och målet är att skapa ett av alla tiders mest tongivande nordiska varumärken alla kategorier snarare än en snabb exit. Därmed är det inte endast så att vi accepterar utan tvärtom välkomnar risk med öppna armar.

Dela artikeln: