Dryckesföretaget The Nordic Soda Company var mest kända för sina varumärken Dirtwater Fox Brewery och Ekobryggeriet, i vilka privatpersoner kunde investera. De hittades både hos de stora dagligvarubutikerna och hos e-handlare.
Men bolaget hade en skakig resa, som nu tagit slut. Under 2019 omsatte man 33,9 miljoner kronor, med en förlust på 4,3 miljoner. Under 2020 landade försäljningen på 37,4 miljoner, innan den drog iväg till 49,7 miljoner under 2021.
Trots tillväxten gjorde man alltjämt förlust. Den här gången stannade den vid 3,5 miljoner. Och nu är det alltså över, efter att man försatts i konkurs - tillsammans med dotterbolagen Ekobryggeriet i Sverige och Dirtwater.
Covid-19 har även detta år fortsatt påverka företaget negativt, skriver man i årsrapporten för 2021.
Lyckades inte höja tillräckligt
Det medförde bland annat att man tappade rejält inom flygindustrin. Men eländet slutade inte där. Man lyckades heller inte ta erforderligt betalt av dagligvarujättarna, vilket slog hårt mot sista raden.
Råvarupriser och frakter har under året ökat kraftigt och bidragit till en försämrad bruttomarginal. Detta då bolaget inte lyckats parera dessa kostnadsökningar genom prishöjningar till kedjorna i dagligvaruhandeln, skriver de.
Man hade även ett gäng samarbeten med organisationer inom sport och e-sport, samt humorgruppen I Just Want To Be Cool.
Tittar man i Ekobryggeriets årsredovisning för 2021 ser man också varför 2022 inte blev den vändning man hade hoppats.
Försäljningsmässigt ser starten av det nya verksamhetsåret ut likt föregående verksamhetsår. Bolaget har påverkats kraftigt av fortsatt ökande råvarupriser till följd av pandemin, samt Rysslands invasion av Ukraina. Bolaget har pågående prisförhandlingar med kedjorna i dagligvaruhandeln om kommande prishöjningar, skriver de.