Hovcompagniet är inte namnet på en ny lyxrestaurang på Stureplan – utan en e-handel med säte i Staffanstorp. Bolaget har specialiserat sig på hästskor och hovslagning. Hovcompagniet skor sig helt enkelt på hästar.
Produkterna säljs i huvudsak till hovslagare, som sedan skor sina kunders hästar. Grundaren och vd:n Magnus Hansson var själv hovslagare, innan han blev e-handlare.
Jag skodde själva hästar mellan 2004 och 2018. Men när Hovcompagniet blev till salu 2013 – där jag själv hade varit kund – köpte jag det ganska omgående. Jag fortsatte sedan att sko hästar under ytterligare en period. Men när Hovcompagniet växte så gav jag bolaget allt mitt fokus, säger Magnus Hansson.
Han tillägger att e-handeln växte snabbt efter att man bytte till leverantören Starwebs e-handelsplattform. När Magnus Hansson tog över e-handeln låg omsättningen på 1,8 miljoner. Sedan dess har tillväxten travat på rejält och i fjol omsatte man 11,8 miljoner.
Magnus Hansson tror också att de shoppingevent han anordnar, två till tre gånger om året, har bidragit till trafikökningen. Under eventen låter han kunderna ta del av föreläsningar av hovslagar- och hästexperter. Men det ges också en rad rabatter och andra erbjudanden.
Vi har även två mässor per år, där vi satsar ganska mycket på ett proffsigt upplägg för att fiska in nya kunder.
Hur har omvärldsläget med krig, pandemi och inflation påverkat er affär i år?
Råvarupriset har ju tyvärr gått stadigt uppåt och jag har haft svårt att få in mina varor de senaste två åren. Men jag känner mig ändå lyckligt lottad. Hästägare är måna om att sköta sina djur. De tränar dem och köper in hästskor som vanligt.
Det finns flera framgångsrika e-handlare inom hästsegmentet. Vad bidrar till din succé?
Kärleken till det jag gör och att vi har valt rätt partners, framför allt Starweb som automatiserade en hel del av våra flöden. Men jag skulle behöva jobba mer med sociala medier och mejl-marknadsföring.