E-handlaren och varumärket Fager Bits har haft en spikrak utveckling sedan starten 2018. Företaget som säljer hästbett online omsatte i fjol 24 miljoner kronor med en vinst på hela 6 miljoner.
Efter att på kort tid gått från 0 till 25 miljoner kronor i omsättning är Fager Bits nu redo att ta nästa steg i sin expansion, där internationell tillväxt är ett stort fokus, meddelar företaget idag.
Företaget ska dock redan ha en närvaro i Europa, så man höjer ribban ytterligare.
Nu när vi etablerat en stark närvaro i Norden och Europa är det dags för oss att ta nästa steg och expandera globalt, säger Louise Fagersen, vd och grundare av Fager Bits.
Målet sägs vara att växa rejält på flera internationella marknader under året.
Fokuset för 2023 är att växa rejält i USA, men även i Japan, Storbritannien, Tyskland och Polen där vi redan är på god väg att utveckla en stark etablering idag, säger Louise Fagersen.
Inför satsningen har man stärkt upp e-handeln genom att byta till plattformen Centra.
Vi vill växa snabbt, vilket har gjort det avgörande för oss att implementera processer och verktyg som ger oss frihet att kunna fortsätta utveckla varumärket. Tack vare Centras plattform slipper vi nu hantera all onödig administration och får samtidigt en betydligt smidigare väg in på nya marknader, säger Louise Fagersen.
Av företagets omsättning ska cirka 40 procent komma från grossistledet, något man med den nya plattformen även vill flytta in i e-handeln som B2B-försäljning. Planer finns även på att bygga ett eget lager “för att hinna med vår snabba tillväxt”.