När Robin Westberg drog igång sin Youtube-kanal "Gör det med RW" i början av 2019 var ambitionen att kunna inspirera så många som möjligt att själva utföra enklare bilreparationer. Gensvaret blev enormt. I dag har kanalen nära 100 000 följare och publiken växer snabbt.
"Intresset är sjukt stort"
Och det stora intresset stannar inte vid att ta del av Robin Westbergs videor. Hans Timrå-baserade bolag driver numera också en framgångsrik e-handel med samma namn som Youtube-kanalen. Omsättningen för 2020 ser ut att landa på 16 miljoner kronor samtidigt som företaget är lönsamt.
Intresset för bilvård ute i landet är sjukt stort och eftersom jag har jobbat professionellt med bilvård såg jag en affärsmöjligt inom området. Konkurrensen är stenhård men genom att vara mig själv och bjuda på mitt sätt att vara, har jag nått ut på ett helt otroligt sätt, säger Robin Westberg, grundare och ägare av Gör det med RW, i en kommentar.
I slutet av oktober slog Westbergs e-handel ett nytt rekord med 1 600 beställningar under en enda vecka. Trycket var så högt att den bilintresserade frontmannen fick ta in extrapersonal och arbeta i två skift.
Säljer eget varumärke
E-handeln Gör det med Westberg säljer bilvårdsprodukter som företaget har tagit fram i samarbete med en leverantör. Enligt Robin skiljer sig produkterna från mängden genom att ha en ovanligt god doft.
Personligen är jag jättekänslig för saker som luktar illa, jag vill att det ska vara en upplevelse hela vägen. En tvättad bil ska både lukta gott och se grymt fin ut efter att man använt mina produkter.
Robin Westberg är väl medveten om att det är Youtube-kanalen som lagt en bra grund för hans snabbväxande e-handel. Den ger honom, som han själv uttrycker det, en "unik möjlighet att nå ut till bilintresserade personer i hela Sverige och Norden".
Jag är så jäkla stolt över utvecklingen men utan mina vänner, följarna, hade detta aldrig varit möjligt.