Den mins sagt klassiska klädbutiken Ströms, belägen på Kungsgatan i Stockholm, öppnade dörrarna för första gången 1939. Nu har 116-åringen skrivit ett nytt kapitel och blivit med e-handel. Den gick live under julhandeln och ni kan aldrig gissa vad som hände sedan. Eller det kan ni nog visst göra, med väldigt god precision dessutom.
Försäljningen gick nämligen bättre än förväntat och det goda gensvaret gav mersmak. Så nu väntar en utökad satsning på den nya onlineaffären.
Vi anser att kombinationen av en fysisk butik och en e-handel kommer att skapa ett mervärde för våra kunder. E-handeln blir en ytterligare service som möjliggör att vi når ut till kunderna när de inte kan komma till oss i butiken. Dessutom kan vi kombinera de två kanalerna då kunder kan hitta nya plagg på vår hemsida, köpa dem digitalt och sedan hämta upp i butik där vi kan leverera ytterligare service, säger Torbjörn Rusck, vd på Ströms.
Föga överraskande var det pandemin som fick butiken att till slut ta steget. Och man slet hårt både dag och natt för att få till rätt design och webbutiken på plats i tid till julhandeln. Ett mycket lyckat drag skulle det alltså visa sig.
För oss har det varit viktigt att e-handeln ska matcha vår fysiska butik och vårt varumärke. Dels när det kommer till branding men även det som vi på Ströms står för – kvalitet och service. Då vi beslutade oss för att starta e-handel under hösten krävdes det ett extremt hårt arbete och snabba beslut. Vi har våra engagerade medarbetare, vårt nuvarande affärssystem och valet av plattformen Vendre att tacka för att vi lyckades, säger Torbjörn Rusck.
Målsättningen är också att skapa en så miljövänlig e-handel som möjligt redan från start, med låg returgrad och gröna leveranser samt givetvis kostnadsfri upphämtning i butik.
Tack vare vårt samarbete så har saker som egentligen inte är möjliga blivit möjligt. Det kändes spännande att kasta sig ut utan att veta exakt hur det skulle bli eller hur det skulle landa. Idag förstår vi att denna satsning kommer kräva stora investeringar, en ny organisation och ta sin tid innan vi kan nå en lönsamhet, skillnaden på fysisk handel och e-handel är betydande. Det gäller att orka att hålla i, konkurrensen är knivskarp, avslutar Torbjörn Rusck.