Sponsrat Innehåll

Framtidens livsmedelsbutik har en effektiv e-handel

Shoppingvanor förändras ständigt och idag behöver stora livsmedelskedjor ha en snabb, smidig och lönsam e-handel. Vägen framåt stavas automatisering, något AutoStore-leverantören Element Logic arbetar med.

Livsmedelsbutiker står i dag för 50 % av detaljhandelns totala försäljning men trots att matbutikernas onlineförsäljning fortsätter att öka har man ofta inget smidigt system för orderplock och leverans till kunden. 

– Många gånger när man är i en butik och handlar ser man personal springa runt med stora vagnar och plocka matkassar, som sedan ska lämnas ut eller skickas till kund, allt det här tar onödigt mycket tid och kostar onödigt mycket pengar. Det krävs ett effektivare system för att klara av omställningen som pågår just nu, säger Thomas Karlsson, Managing Director på Element Logic Sweden.

Thomas Karlsson, Managing Director

Förbättrad kundupplevelse och ökad lönsamhet 

Element Logic levererar den automatiserade lagerlösningen AutoStore som i dag används över hela världen, men främst inom e-handeln där det krävs en snabb och effektiv lagerhantering för att klara konkurrensen. Kortfattat är systemet uppbyggt av staplade lådor i ett ramverk som snabba plockrobotar hämtar och lämnar till personal vid plockstationer. 

Företag sparar enormt mycket tid när personal slipper springa runt på ett lager och plocka ihop varor till en order. I AutoStore kommer varan till plockaren istället, vilket gör systemet till en stor fördel för livsmedelsbutiker som i dag ofta har ett kostsamt och ineffektivt system när de plockar sina e-ordrar, menar Thomas Karlsson.

Implementera en lösning nära slutkunden
Thomas tror på att implementera en AutoStore-lösning nära slutkunden; antingen i egen lokal eller i anslutning till butiken. Då kan kunden snabbt åka förbi och hämta upp sin order, som är plockad och klar. Ett slags smidigt click-and-collect system. 

- Det här krävs om man ska bli konkurrenskraftig som befintlig återförsäljare. Vi konsumenter ställer helt andra krav än tidigare. Det gäller för butiker att möta de kraven samtidigt som de faktiskt hittar ett sätt att tjäna pengar på sin e-handel. 

Ett flexibelt system för framtidens shoppingvanor

En stor fördel med AutoStore är flexibiliteten där systemet lätt kan skalas upp och ner beroende på företagets behov. Systemet kan dessutom byggas i vilken geometrisk form och storlek som helst, vilket gör den enkel att installera i såväl en befintlig eller en ny byggnad. 

Skalbarheten gör att AutoStore-användaren snabbt kan anpassa sig efter dagens behov istället för att behöva gissa sig fram och förutse framtidens behov.

Har du en befintlig lagerlokal med ett manuellt system är det inga problem att byta ut det mot AutoStore. Det fungerar lite som ett legobygge, det kan byggas pÃ¥ snabbt och riskfritt när behovet uppstÃ¥r, vilket är en stor fördel när vi befinner oss i en tid med ständig förändring och snabba omställningar. Definitionens av livsmedelsbutiker hÃ¥ller pÃ¥ att förändras och med AutoStore kan livsmedelsbranschen vara med pÃ¥ den resan, avslutar Thomas Karlsson.Â