Marknadsföringsbolaget Criteo har tillsammans med analys- och undersökningsföretaget Ovum satt ihop rapporten "The Future of E-commerce: The road to 2026" som ska ge en samlad bild av vilka som blir de största trenderna inom e-handeln de kommande tio åren.
Kraftig ökning av mobilannonser
Rapporten tar upp ett antal trender som förväntas bli avgörande för de som arbetar med detaljhandel. En handlar om att gränsen mellan fysiska och digitala butiker väntas bli allt suddigare. Butiksytorna blir mindre, click & collect väntas bli vanligare och många butiker på nätet kommer enligt rapporten att satsa på tekniklösningar inom AR, Augmented Reality, något som väntas minska returerna. En annan stark trend är nämligen att kunderna kommer att vara inställda på att få vad de ser, vilket förstås stärker betydelsen av en autentisk upplevelse på sajten.
Andra kommande trender är att mobilen tar allt mer plats. Rapporten beräknar att de 226 miljarder dollar som läggs på mobilannonsering världen över i dag kommer att ha ökat till 639 miljarder dollar år 2019.
- Mobilen kommer snart också att bli den dominerande kanalen för lojalitetsprogram och utmärkelser. Detta kommer inte bara att gynna återförsäljarna, det kan också bidra till att förbättra service, leverans och kundtillfredsställelse, konstateras det.
Kunderna vill bli kartlagda
Den kanske starkast kommande trenden är dock olika former av personalisering. Rapportförfattarna misstänker att konsumenter år 2026 gärna kommer att dela med sig av sina personuppgifter om det innebär att de får en “personlig on demand-upplevelse i alla kanaler och alla delar av köpprocessen” i retur. Konsumenterna kommer dessutom att bli allt mer vana vid att företag med hjälp av data vet exempelvis var kunderna bor och vad de kan tänkas vilja köpa, och kommer därför att förvänta sig marknadsföring och service därefter.
- När mobila enheter nu står för nästan hälften av alla e-handelstransaktioner i Sverige kommer de återförsäljare som kan fånga upp och rikta sig mot människor snarare än enheter – och leverera skräddarsydda och personliga köpupplevelser både digitalt och i butik – vara de som når framgång, säger Andreas Wahlman, Nordenchef på Criteo.