ANNONS

Framgångssagan mitt i krisen - på väg mot 20 miljoner

Skolyxgänget, med Emil Jansson till vänster

"Vi har i dag en mycket stark ställning".

ANNONS

Det var i början på december förra året som vi skrev om Skolyx, som säljer kvalitetsskor på nätet. Ett år då man lyckades växa omsättningen med 30 procent till 15,7 miljoner kronor.

Nu kan de berätta att de även står starka mitt i krisen - inte bara det faktiskt. De går mot en lika stor ökning i år och ligger och taktar mot en bit över 20 miljoner. Här berättar grundaren och vd:n, Emil Jansson, hur man lyckats sko sig i en tid när andra sliter ont.

En av anledningarna är att man valde att gasa, och inte bromsa, sig ur krisen. De fyllde på lagret rejält och breddade sortimentet med både sneakers och casualskor.

Både för att själva stå väl rustade men också för att stötta våra fabriker så de inte skulle känna av minskad orderingång från oss. Vi kände att vi ville ge dem allt stöd vi kunde. Tack vara bolagets hälsosamma finansiella status har vi aldrig känt oss begränsade vad gäller inköp och därför ville vi inte heller riskera att stå med tomt lager när pandemin väl skulle vara över, säger han till Ehandel.

Den offensiva satsningen har gjort att man har kunnat serva sina kunder, som nu är tillbaka på kontoren och som mer än gärna springer på festligheter.

Det medförde att vi trots pandemi och restriktioner har haft tillväxt hela tiden och vårt utbud med sneakers och casual ökade otroligt mycket i intresse. När nu restriktionerna är hävda så får vi en ytterligare boost, när folk ska tillbaka till kontoren, fester och bröllop som äntligen blir av. Vi ser också en mycket stor efterfrågan igen även för vårt dressade sortiment, säger Emil Jansson.

Ni har även rapporterat lönsamhet år efter år, vad har varit nycklarna för att hålla i den biten?

Vi har en tight och mycket skalbar organisation, där vi hela tiden vuxit organiskt. Den stora kostnadsdelen som rör frakt och logistik är helt skalbar. Ökar omsättningen för bolaget, så sjunker bolagets kostnader för frakt och logistik, i förhållande till omsättningen, vilket gör att skalfördelarna blir än större ju mer vi växer.

En fråga som många e-handlare sliter med nu är förstås de ökande fraktkostnaderna, som riskerar att skena än mer här under hösten och vinter. Inte minst i södra Sverige, där elpriserna kan bli att bita i. Dessutom finns det en svagare krona att brottas med.

Hur har ni gjort för att hålla kostnaderna nere?

Vi har genomfört flera åtgärder för att parera för ökade fraktkostnader och en svagare svensk krona. Vi har gjort större inköp från våra leverantörer vilket ger oss lägre fraktkostnader - inte lägre än innan men lägre än om vi fortsatt med inköp likt tidigare. Vi har också genomfört vissa lyckade finansiella insatser, som till viss del "hedgat" oss mot en svagare krona. Sen har vi precis som många andra fått justera vissa priser samt höjt gränsen för fri frakt för våra kunder. Den är dock fortfarande är relativt låg, med fri frakt från 399 kronor.

Siktar mot 50 miljoner

Bland Skolyx långsiktiga målsättningar noterar vi att bolaget ska nå milstolpen 50 miljoner kronor i omsättning om tre år. Förväntningarna är alltså högt ställda på affären och självförtroendet är gott.

Vi har idag en mycket stark ställning i Sverige, Norge och Danmark och planen är att expandera ytterligare inom Europa och övriga världen där vi redan idag ser ett ökat intresse för våra produkter. Vi har redan hela logistiken och strukturen på plats för att serva hela världen och fokus kommer att ligga på marknadsföring och att nå ut bredare, säger Emil Jansson.

Målet är också att tillväxtresan ska vara lönsam.

Det kommer självklart kosta att växa genom marknadsföring. Men i takt med att vi växer får vi också skalfördelar genom vår flexibla organisationsstruktur, som gör att vi är övertygande om att vi kommer kunna växa med positivt resultat. Marginalen i år beräknas bli lika bra, eller bättre än föregående år. Trots svagare krona, ökade fraktkostnader och övriga utmaningar.

Vad är nästa steg för Skolyx?

Nästa steg är att satsa på marknadsföring och nå ut bredare både i Europa och övriga världen, samt även anställa ytterligare en person till teamet för att tillföra ytterligare spetskompetens inom områden vi själva idag inte hanterar in-house.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap