ANNONS

Framgångsrika e-handlare stoppas upp av protektionism

Framgångsrika e-handlare stoppas upp av protektionism

"Påverkar sÀrskilt svenska företag".

ANNONS

En ny undersökning från betalföretaget Stripe visar att många e-handlare tar steget utomlands. Företag som verkar online tittar alltså gÀrna utanför landets grÀnser, och enligt undersökningen Àr det 70 procent av vÀrldens e-handlare som sÀljer internationellt.

- Dessa företag, så kallade Global Natives, Àr den globala ekonomins framtida drivkrafter. De senaste fem åren har deras intÀkter vÀxt 141 procent snabbare Àn företag som inte verkar internationellt och om vi ser till antalet anstÀllda så har de ökat med 15 procent, konstaterar Stripe.

Problemet Àr att många av dessa framgångsrika företag bromsas upp av regler och handelstullar.

- Upp till 38 procent av nettovinsten anvÀnds idag till regelanpassning, och majoriteten av företagen sÀger ocksÃ¥ att de kostnaderna blir allt större. Även i Sverige Àr bilden tydlig: 70 procent av de tillfrÃ¥gade i en separat undersökning sÃ¥g regelverk, lokal beskattning och juridiska krav som de frÀmsta hindren vid en internationalisering.

"Helt beroende av samarbeten"

Stripes nordenchef, Erik Olofsson, menar samtidigt att vi i Sverige kan vara extra utsatta för dessa handelshinder.

- Teknikutvecklingen har på avgörande sÀtt förÀndrat företagens villkor och underlÀttat för dem att sÀlja internationellt, men alltför många finansiella och regulatoriska barriÀrer bromsar fortfarande innovationstakten vÀrlden runt. Det påverkar sÀrskilt svenska företag då vi Àr helt beroende av vÀl fungerande internationella samarbeten, sÀger Erik Olofsson.

Undersökningen baseras på över 9 000 respondenter från 15 lÀnder och över tio branscher. Hela rapporten finns att lÀsa hÀr.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Early Birdie - spara 20%

BILJETTLANSERING – Ehandelsgolfen 2025

Utmana kollegorna på golfbanan. Nu till rabatterat pris!