ANNONS

Fraktväskan som erövrar e-handeln - "vuxit fram en marknad"

Jonne Hellgren, operativ chef på RePack.

Finska RePack surfar på hållbarhetsvågen.

ANNONS

Finska RePack har snott åt sig en hel del strålkastarljus sedan två av de största aktörerna på e-modemarknaden, H&M och Zalando bestämt sig för att testa företagets hållbara fraktväskor i sin e-handel.

De fick nyligen Nordiska Rådets Miljöpris och kunde nyligen även fira ett tillskott på drygt 20 miljoner kronor från EU:s finansieringsprogram för hållbarhet, Horizon 2020.

Idén till väskorna föddes när RePacks grundare, Juha Mäkelä var utbytesstudent i Danmark och såg hur konsumenter erbjöds en generös kompensation vid pant av ölflaskor. En idé som konkretiserades på allvar när man såg hur bergen av e-handelns engångsförpackningar hopade sig hos det finländska postbolaget, Posti.

Lösningen blev, likt den med de danska ölflaskorna, ett sorts pantsystem. Köparen väljer RePack som alternativ i onlinebutiken och lägger sedan fraktväskan i postlådan för retur, där den går tillbaka in i systemet igen via lagret i Tallin eller Salt Lake City. Det i sin tur genererar i en tillgodocheck som kunden kan använda hos den berörda nätbutiken.

Skakig start

Men det har tagit tid för RePack att riktigt få fäste. Faktum är att det länge såg riktigt skakigt och att utmaningarna hela tiden växte. Det räckte inte bara med en god idé.

Vi behövde, utveckla en affärsmodell, starta och utveckla olika verksamheter, hitta partners, och välja ut och bygga ett team, berättar Jonne Hellgren, operativ chef på RePack, för Ehandel.

Det är inte förrän under de senaste två åren som det vuxit fram en marknad.

Fick nobben från Tyskland

Trots den tröga starten och faktiskt ett rungande ”nej tack” från det tyska postväsendet gav man inte upp. Mycket tack vare offentlig finansiering för projektet. Och i dag återfinns den gula, uppenbarligen åtråvärda fraktväskan på flera marknader. Var den går som allra bäst är dock inte helt klart.

Det är svårt att peka ut ett enskilt land. E-handeln är global, men det största antalet användare finns i Norden, Tyskland och nu USA som en ny tillväxtmarknad, säger Jonne Hellgren.

RePacks väskor är helt återvinningsbara, vilket är en av förklaringarna till deras popularitet just nu. De kan användas upp till 20 gånger, innan de sjunger på sista versen.

Förpackningsmaterialet är hundra procent återvinningsbart. Men för närvarande gör vi nya produkter av de gamla trasiga förpackningarna. Det vill säga att i stället för att återvinna dem så återanvänder vi dem, säger Hellgren.

Tror på ljus framtid

Och det är inte bara de tunga e-handelstitanerna som tagit de miljövänliga fraktväskorna till sig. Totalt finns RePack som alternativ i 50 olika onlinebutiker i dag.

De flesta av våra kunder är små onlinebutiker. De stora är kanske mer synliga men vi har över 50 nätbutiker, varav de flesta är varumärkesägare. Användningen är praktiskt taget gratis för e-handlaren, eftersom de erbjuder RePack som ett val för kunden och tar ut en avgift. Den avgiften täcker onlinebutikens kostnader för RePacks, vilket gör den till både en nästan gratis och miljövänlig lösning.

I en värld där miljömedvetenheten är hög och att erbjuda hållbara alternativ närmast blivit en hygienfaktor i e-handeln ser RePack ut att växa ytterligare de närmsta åren.

E-handeln växer tvåsiffrigt varje år. Politiker förbjuder engångsartiklar, medierna har sått ett frö och utsläppsminskning är i konstant fokus. Det påverkar oss alla hur vi tänker och agerar. Återanvändbara lösningar kommer oundvikligen att till slut ersätta engångsartiklar, avslutar en hoppfull Jonne Hellgren.

Hannele Hämäläinen
hannele@ehandel.fi

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap