Fraktbolaget Vembla, som rullades ut mitt i krisen, meddelar nu att man är redo att serva alla Stockholmare.
LÄS ÄVEN: Lanserade sitt bolag mitt i krisen – nu rullar uppdragen in
Tjänsten som varit i beta i över ett år verkar alltså nu vara redo för en större skara användare.
Nu kan alla Stockholmare inom tullarna få hypersnabb leverans på beställning från så snabbt som inom 15 minuter till en garanterad tid inom en timme, skriver företaget i ett pressutskick.
Vembla levererar direkt hem från apotek och lokala matvarubutiker, med hjälp av cykel. Med tanke på krissituationen som rådde under starten så inledde Vembla sin karriär genom att ta emot order vi telefon och mejl. Tanken har dock alltid varit att man skulle använda en app, vilken nu användarna hänvisas till.
Fokuset är väldigt lokalt och man arbetar nära butikerna i det område man är verksam i. Den senaste butiken som Vembla slutit avtal med är ICA Mathörnan i Vasastan.
Vemblas styrka ligger i det lokala fokuset. Butiker, kunder och shoppers har delats in i olika ”rutnät” för att garantera att leveranserna blir så lokala som möjligt. Vår modell gör att vi alltid kan välja den butik som är närmast kunden vilket minimerar transportsträckan, säger Sunil Dutt, vd på Vembla, och fortsätter:
Vi tror att de lokala butikerna är viktiga för de områden de verkar i och vi vill att de ska ha de digitala styrkorna för att kunna ge dem den bästa möjliga servicen till sina kunder. Samtidigt har våra shoppers möjlighet att ha direktkontakt med kunderna under plocket, så vi kan få ersättningsvaror godkända av kunderna innan de hamnar i kassen.
LÄS ÄVEN: Blev nerringda i coronakrisen – får nu in miljoninvestering