Den genomsnittliga kostnaden per skadad leverans vid online-shopping ligger på 58 euro, motsvarande drygt 600 kronor. Det handlar om allt från bärbara datorer, till glas till soffor, som skadats någonstans i leveranskedjan.
Det visar en webbenkät-undersökning genomförd av företaget DS Smith. Det ska dock sägas att det finns en risk för att undersökningen är något tendentiös, då företaget säljer designlösningar som ska skydda e-handlade produkter från skador. Men om vi bortser från det är resultatsiffrorna intressanta.
Rapporten visar nämligen att 60 procent av nätshopparna fick hem skadade varor. Undersökningen är dock inte gjord i Sverige, utan i Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien. Och det kostar skjortan för e-handlarna i dessa länder: 21,9 miljarder euro eller närmare 23 miljarder kronor går det loss på varje år – när trasiga varor ska ersättas med antingen en ny vara eller pengar.
Skadade leveranser är en förlust för alla inblandade, de som handlar blir frustrerade och återförsäljare måste hantera utmaningarna med att hantera onödiga returer. Internetförsäljningen står för en ökad andel av detaljhandelns försäljning i Europa, och som denna undersökningen visar, innebär returer en betydande kostnad, kommenterar Thorbjörn Sagerström, Norden-vd på DS Smith, i ett pressmeddelande.