ANNONS

Fraktkrisen ångar på: Så rustar e-handlarna för Black Friday

Ehandel har tagit reda på hur e-handlare i fraktkrisens spår rustar för Black Friday

Lagerbunkring och tätare samarbete med leverantörer i fokus.

ANNONS

Ehandel har i flera artiklar skrivit om de globala fraktproblemen – efter att många hamnar stängde ner helt eller delvis, under pandemin. Nu har de öppnats upp på kort tid när alla samhällen startar om igen – och näringslivets hjul åter börjar snurra på allvar. Det har i sin tur skapat fartygsköer, containerbrist – och skyhöga frakt- och containerpriser.

I augusti skickade Svensk Handel ut en enkät till sina medlemmar inom partihandeln för att ta reda på hur fraktkaoset drabbar dem. Och 60 procent av partihandlarna uppgav att fraktproblemen och försenade leveranser hade negativ påverkan – varav 30 procent konstaterade att de i hög grad påverkats negativt.

Samtidigt råder det global brist på råvaror och insatsvaror, inte minst på så kallade halvledare som används i många eldrivna produkter idag, allt från datorer till lastbilar. Kapacitetsbrist, men också neddragningar i produktioner till följd av höga elpriser ligger bland annat bakom.

Samtidigt närmar sig nu handelns stora dag: Black Friday den 26 november. Parallellt drar även julhandeln på gång på allvar. Så hur rustar handlarna för säsongens köpeldorado – i fraktkrisens spår? Ehandel har pratat med tre aktörer.

Påverkar alla

Li Persson, kommunikationsansvarig Elgiganten, säger att fraktläget i världen påverkar alla – och att det kan påverka handlarens leveranstider negativt.

Det handlar både om transporter men också om brist på delar till produkterna. Elgiganten har stora lager och ett nära samarbete med våra leverantörer, vilket gör att våra lager fylls på löpande. Trots detta kommer vi uppleva längre leveranstider för vissa produkter på grund av situationen, säger Li Persson till Ehandel.

Men hur det påverkar handeln i november och december är än så länge för tidigt att sia om, tillägger hon. Och Elgiganten arbetar nu för att skapa så lite problem som möjligt.

Givet omständigheterna började planeringen och förberedelserna tidigare än vanligt. Det är många som jobbar hårt för att lösa de olika delarna och vi har en positiv inställning och en stark tro på att det kommer gå bra, säger hon.

Väl rustade

Magnus Ljung, presskontakt på Jula, säger att detaljisten drabbas av fraktbekymren i lika hög utsträckning som alla andra importörer. Men han är ändå inte oroad i nuläget.

Vi jobbar hela tiden aktivt med varuförsörjningen och vi står väl rustade. Inte minst tack vare en stark och effektiv logistik – och ett av Europas största lager i Skara. Utifrån det ser vi inte att det kommer att bli några större bekymmer inför Black Friday och den efterföljande julhandeln, säger Magnus Ljung till Ehandel.

Camilla Waldmark, pr- och kommunikationsansvarig på Elon, säger också att de har allt under kontroll.

Vi på Elon har planerat Black Friday sedan lång tid och säkrat våra leveranser för kampanjen så vi känner oss i nuläget trygga, säger hon.

Svårt få in varor

Ehandel har tidigare berättat att Nets och ser ljust på vinterhandeln – men att företaget samtidigt bävar för fraktkrisen.

Produkter på nätet fortsätter den starka trenden i år, och vi går nu in i en mycket stark period i och med hösten, black friday och jul. Konsumenternas sparande har också ökat under pandemin så det finns pengar. Men ett hot mot nya rekord är att många har svårt att få in varor på grund av fraktkrisen, kommenterade Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, nyligen bolagets egen e-handelsrapport.

Ehandel har också berättat om att Ikea har ett mer begränsat sortiment än vanligt till följd av fraktkrisen.

Trängsel i hamnar i kombination med en historiskt stor efterfrågan har skapat en obalans på hela världsmarknaden för sjötransporter. Till det ska läggas en generell brist på vissa råvaror – detta sammantaget har tyvärr lett till att vårt sortiment just nu är begränsat, sa Ikeas pressperson Mattias Hennius till Ehandel i början av september.

LÄS MER: Produkter för 70 miljarder men fraktkrisen hotar nya rekord

LÄS ÄVEN: Ikea om fraktkaoset: ”Vårt sortiment är begränsat”

LÄS ÄVEN: Skyhöga fraktpriser slår hårt mot handeln – ”Lite utrymme för höjda priser”

David Gustavsson
david@ehandel.se