ANNONS

Fraktkostnaderna ökade med 9 miljoner för e-handlaren

Henrik Zadig, vd på Pierce Group

"Fortsatta brister i varutillgången".

ANNONS

Nyligen noterade Pierce Group släpper preliminära siffror för det tredje kvartalet. De visar att omsättningen steg med 10 procent till 361 miljoner kronor, jämfört med samma period förra året. Däremot har rörelseresultatet dämpats från 12 till 3 miljoner.

Det sistnämnda härrör främst till ökade fraktkostnader från Asien. De ökade med hela 9 miljoner kronor under perioden. Samtidigt konstaterar man att den totala efterfrågan på marknaden sjönk något under det tredje kvartalet. Men istället gick konverteringsgraden och ordervärdet upp.

Det är positivt att återse försäljningstillväxt under tredje kvartalet. Dock är vi fortsatt påverkade av flera utmanande omvärldsfaktorer kopplade till pandemin, vilket haft en negativ effekt på både försäljning och rörelseresultat. Den största resultatpåverkan kommer från de numera väldokumenterade höga kostnaderna för containerfrakter från Asien, säger Henrik Zadig, vd på Pierce Group, i en kommentar.

Han berättar också att man tvingats justera priserna ut mot konsumenterna som en direkt effekt av de ökande fraktkostnaderna.

Slutligen har vi haft fortsatta brister i varutillgången på grund av störningar i de globala varuflödena. Sammantaget är det fortsatt svårnavigerat på kort sikt.

"Byggt upp lagret"

Nu ligger fokus på att genomföra ett framgångsrikt Black Friday- och julhandelserbjudande. En period som många experter varnat för kan bli en tuff utmaning i och med fraktkaoset och brister på komponenter och stigande priser på råmaterial.

Under kvartalet har vi arbetat intensivt med att förbereda den viktiga kampanjsäsongen som startar med Black Friday i november. Vi fortsätter att arbeta med extra säkerhetsmarginal och har således byggt upp lagret med framförallt egna varumärkesprodukter under Q3 för att säkerställa ett starkt kunderbjudande inför kampanjstarten, säger Henrik Zadig.

Nils Lund
nils@ehandel.se