Bränslepriserna skenar som bekant – och dieselpriset närmar sig i skrivande stund 30 kronor i Sverige. På onsdagen beskrev Budbee, Foodora och Wolt läget som dramatiskt – och att det förstås medför kostnadsökningar.
Vi kan konstatera att bränslepriserna den senaste tiden har ökat i snabbare takt än vad vi kan kompensera med effektiviserings-åtgärder, sa exempelvis Ann Sonne, VP of Communication på Budbee, till Ehandel.
Hanna Svebring – Head of Marketing and Communcations på fraktjätten DB Schenker – är ännu skarpare i sin ton på torsdagen. Hon inskärper allvaret i läget ytterligare. För Ehandel varnar hon nu för att Schenker kan komma att behöva höja sina priser i närtid.
Drivmedelskostnaderna har ökat stadigt under en längre tid, men de senaste dagarnas extrema kostnadsutveckling har en enorm påverkan på hela transportbranschen. Ökade kostnader för oss och våra åkerier innebär på sikt ökade kostnader för våra kunder, vilket i sin tur leder till ökade priser för slutkonsumenten, säger Hanna Svebring och fortsätter:
Men här och nu drabbar kostnaderna oss och våra åkerier. Flertalet åkerier är starkt påverkade av ökade drivmedelskostnader, i synnerhet när ökningen är så kraftig och snabb som den är nu.
Hur påverkar detta er verksamhet?
Den utveckling vi ser nu riskerar att allvarligt skada svenskt näringslivs konkurrenskraft i allmänhet och svensk åkerinäring i synnerhet. Flera mindre åkerier kan få svårt att överleva om de inte kan ta ut kostnadsökningarna mot fraktköparna, säger Hanna Svebring och fortsätter:
Vi har åtaganden som vi behöver fullgöra. Utmaningen för branschen är att vi inte tillräckligt snabbt kan öka priserna mot kund för att möta våra ökade kostnader, medan åkerierna får kännbara effekter omedelbart när drivmedelspriserna går upp.
Hon tillägger att hela verksamheten bygger på transporteffektivitet. Och där har man genom god planering optimerat rutter och last, bland annat för att minimera mängden drivmedel per transporterad vara.
Däremot kan vi inte påverka drivmedelskostnaderna. Den stora kostnadsökning som vi ser nu går inte att hantera enbart genom effektiviseringar, den kommer att behövas kompenseras av fraktköparna.
"Kan påverka priserna"
Fredrik Strömblad – Chief Logistics Officer på last mile-bolaget Airmee – är också oroad. Han framhåller dock att de uteslutande använder fossilfritt bränsle, HVO 100, eller el. I dag sker nästan hälften av alla bolagets leveranser med elfordon. Men HVO är i dag dubbel så dyrt, jämfört med för ett år sedan, och elpriserna har rekordökat sedan flera månader tillbaka.
Dessa kostnadsökningar kan bara till delar motverkas av effektiviseringar av vår verksamhet. Vi för därför en dialog med våra åkerier kring detta kring lösningar och kompensation för detta. Denna kostnadskompensation kan komma att påverka våra kunders priser framöver precis som priserna generellt i samhället, säger Fredrik Strömblad.