Forrester Research släppte nyligen sin årliga prognos inför julhandeln. Föga förvånande förväntas försäljningen på nätet öka under de kommande veckorna. Och precis som de senaste två åren räknar man med en stabil tillväxt runt 15 procent.
USA:s nätkonsumenter väntas spendera runt 78,7 miljarder dollar under julhandeln. Men även om det kommer att spenderas mer pengar på nätet än tidigare jular, så verkar det vara ännu viktigare i år, att erbjuda någon form av fri frakt för att kunna konkurrera.
– Många konsumenter lämnar faktiskt en sajt om den inte erbjuder fri frakt. Det är den näst vanligaste orsaken, efter priset, till varför amerikanska nätkonsumenter överger en kundvagn och går till en annan återförsäljare. Dessutom kanske kunder inte ens hittar din sajt om du inte erbjuder det. Google Shopping tillåter nu sina användare att sortera sökresultaten efter återförsäljare som erbjuder fri frakt, står det att läsa i rapporten.
Vill man inte erbjuda fri frakt från första kronan, eller dollarn, så är ett bra alternativ att ha någon form av lägsta ordervärde. Något som enligt rapporten är ett bra sätt att lura kunden att shoppa mer än vad de först planerat. Och det här är något som den svenska betaltjänsten Klarna håller med om.
– Att ge bort fraktkostnaden till varenda kund kan slå hårt mot din lönsamhet. Man ska dock inte underskatta den drivkraft som fri frakt är för kunderna. De har ofta svårt att värdera den tid och kostnad som det innebär att ta sig till en butik. Det är naturligt att de tydligt ser fraktkostnaden som en extra påslag på priset och inte som något de får värde av, skriver Klarna i ett blogginlägg.
Kan slå hårt mot lönsamheten
Man påpekar också att vid en fraktkostnad på 29 kronor är det alltid effektivare och mer konverteringsdrivande att erbjuda fri frakt jämfört med 29 kronor i prisavdrag. Men vart man ska dra gränsen för fri frakt beror så klart på flera olika faktorer. Vid för små orders kan det bli så att produktens täckningsbidrag inte ens täcker fraktkostnaden
– Fri frakt är en mycket stark drivkraft för kunderna. Se upp så att du inte är övergenerös. Snittvärden gömmer ofta viktig information, visualisera data med en distributionsgraf så kan du upptäcka informationen, sammanfattar Klarna det hela.
Vare sig man gillar det eller ej så har fri frakt under flera år varit en av de åtgärder e-handlare tar till för att öka konvertering och försäljning. Fri frakt och fri retur har etablerat sig som ett måste i branscher som skor och kläder, men det har letat sig in lite överallt och allt fler testar på det i olika varianter.
Bland annat har CDON infört ett medlemskap som ger fri frakt vid köp över 100 kronor, och nyligen började den nordiska nätjätten Komplett erbjuda fri frakt på allt. Vill du veta mer om hur Klarna resonerar kring det hela och hur man kan erbjuda fri frakt med ”finess”, kan ni läsa vidare här.
Källor: AllThingsD, Klarna
Bild: Komplett