Den globala logistikjätten UPS ligger inte på latsidan när det gäller att optimera sina rutter. I förra veckan berättade vi om fraktbolagets magiska algoritm som sparat företaget hundratals miljoner dollar.
UPS vill förstås undvika att slösa bränsle och köra onödiga mil. Nu kommer nästa satsning på denna front. Fraktbolaget meddelar idag att man framgångsrikt skickat iväg en drönare från en körande lastbil.
Vad ska de göra med detta undrar du kanske? UPS förklarar tilltaget med att man på landsbygden kan spara in många mil genom att bilen och drönaren delar på arbetsbördan.
- Det här testet skiljer sig från något annat vi har gjort med drönare hittills. Det kommer att påverka framtiden inom leveranser, i synnerhet till platser på landsbygden där våra leveransbilar ofta måste köra flera mil för att göra en enda leverans, säger Mark Wallace, Vice VD för global utveckling hos UPS.
“Minska antalet kostsamma mil”
Fraktbolaget målar upp ett scenario där bilen helt enkelt skickar iväg drönaren för att ta hand om en avsides leverans.
- Tänk dig en leveransrutt i form av en triangel där leveranserna ligger flera mil ifrån varandra med bil. Om bilen kunde skicka ut en drönare och låta den utföra bara en av leveranserna skulle det minska antalet kostsamma mil som måste köras. Det här är ett stort steg mot att ytterligare stärka effektiviteten i vårt nätverk och samtidigt minska våra utsläpp, förklarar Mark Wallace.
UPS har lite över 100 000 chaufförer ute på vägarna varje dag, och om varje chaufför kunde köra 1,6 km kortare runda skulle företaget spara 50 miljoner dollar per år, enligt deras egna uträkningar.
UPS nyutvecklade drönare som skickas från en bil
Rutter på landsbygden sägs vara dyrast att utföra med tanke på den tid och de fordonskostnader som är förknippade med varje leverans.
- Det spännande ligger i den potential som drönare kan bistå chaufförerna med på olika platser längs deras rutter. De kan hjälpa dem att spara tid och att tillgodose den ökande efterfrågan på kundservice som har uppstått i samband med tillväxten inom e-handel, säger Mark Wallace.
Drönaren i fråga ska vara helt självgående, vilket förstås är ett krav om chauffören ska kunna köra ut andra paket under tiden.
Chauffören kan lasta drönaren inifrån bilen och den sänds sedan ut på en förinställd rutt. Drönare har en flygtid på 30 minuter och kan bära ett paket som väger upp till 4,5 kilo.