Det globala fraktbolaget UPS har som vi vet siktet inställt på Norden och satsar stort på att förbättra sina tjänster här i norr. Nu meddelar UPS att man inför ett nytt betalalternativ för svenska kunder som samtidigt ska minska kontanthanteringen.
UPS talar förstås om den omåttligt populära betalappen Swish. Svenska kunder har nu alternativet att betala direkt till föraren via Swish när de får en leverans av UPS. Swish ska accepteras av alla UPS-förare i Sverige.
Inga problem har rapporterats
Men vänta nu? Swish för handel ligger ju nere på obestämt tid och Swish för föreningar och organisationer borde inte vara optimalt att använda för fraktjätten. Vi kontaktade UPS för att reda ut hur de integrerat Swish i sitt logistikflöde.
Vilken form av Swish är det som UPS använder?
- UPS använder inte samma version som för e-handelsföretagen, men det är inte heller tjänsten för privatpersoner och då för de individuella förarna. UPS arbetar med och använder SEB som sköter deras Swish-tjänst. Med andra ord är det en skräddarsydd lösning för UPS och hittills har inga störningar eller problem rapporterats med den nya betalningstjänsten, säger Jonas Persson som är kommunikatör åt UPS.
Är man ett av världens största fraktbolag kan man uppenbarligen få en egen Swish-lösning. UPS rapporterar i alla fall att det går mycket bra att använda Swish.
"Väldigt populärt alternativ"
Under två veckor då man testade den nya betaltjänsten i Stockholm ska nära en tredjedel av kunderna valt att betala via appen.
- Det nya betalningsalternativet var väldigt populärt under vår testperiod. 30 procent av våra kunder som betalar vid leverans använder nu Swish. De menar att det känns säkrare att betala direkt via sina telefoner och inte behöva ha kontakter på hand eller ge ifrån sig sina kreditkortsuppgifter, säger Chema Odriozola, chef för UPS Norden.
Totalt skall UPS nu erbjuda fyra olika betalalternativ. Utöver Swish tar man emot kort, kontanter och även faktura om kunden legitimerar sig.
- Det hjälper också oss i vårt arbete med att underlätta e-handel i Sverige och för kunderna. Förtroende, snabbhet och kvalitet vid leverans är viktiga framgångsfaktorer för detaljhandeln, säger Chema Odriozola.